Komorní scéna Aréna je počtvrté Divadlem roku

Komorní scéna Aréna překonala veškeré své dosavadní úspěchy a získala počtvrté nejprestižnější divadelní titul, který lze v rámci České republiky získat a stala se Divadlem roku 2017.

Stalo se tak v neděli 18. března 2018 v paláci Akropolis v Praze v rámci udělování Cen divadelní kritiky (dříve Ceny Alfréda Radoka). Anketu uspořádal časopis Svět a divadlo, do jejíhož 26. ročníku se zapojilo osmdesát divadelních kritiků. Ceny divadelní kritiky jsou výroční ceny za umělecké výkony v rámci českého divadla, udělované od roku 2014 na základě hlasování kritiků. Anketu mezi kritiky pořádá a ceny uděluje časopis Svět a divadlo (SAD). Ceny plynule navázaly na Ceny Alfréda Radoka, když v roce 2014 Nadační fond cen Alfréda Radoka ukončil jejich udělování.

„Je to jako sen a nekončící radost. Doufali jsme, když jsme v Aréně začínali, že se třeba jednou poštěstí, a už je to počtvrté… Vnímám to jako ocenění toho, že se Aréně podařilo vytvořit styl a že stará dobrá činohra ještě není mrtvá,“ říká k ocenění umělecký šéf KSA Ivan Krejčí.

A ředitelka Arény Renáta Huserová dodává: „Nepředpokládala jsem, že bychom mohli znovu a počtvrté získat toto nejvýznamnější ocenění v anketě divadelních kritiků. Vnímám ho jako ocenění práce celého týmu Komorní scény Aréna, a proto mě naplňuje hrdostí a radostí.“

Komorní scéna Aréna byla nominována ve dvou kategoriích, přičemž obě tyto nominace proměnila v ceny. Dramaturg KSA Tomáš Vůjtek si odnesl cenu s názvem Poprvé uvedená česká hru roku 2017, kterou se stalo Smíření, jež mělo premiéru na prknech Komorní scény Aréna loni v červnu v režii uměleckého šéfa Ivana Krejčího.

„Neumím odpovědět, proč zvítězilo právě Smíření, ale možná se text potkal s režií a to bolavé téma naší nedávné minulosti našlo správný tvar,“ zamýšlí se Ivan Krejčí.

„Ocenění pro hru Tomáše Vůjtka bude jistě především pro něj pobídkou k další tvorbě, k dalšímu psaní,“ říká s nadějí ředitelka Renáta Huserová.

Aréna si odnesla počtvrté i nejprestižnější ocenění v rámci udělování Cen divadelní kritiky, tedy titul Divadlo roku 2017, čímž se se stala jedním z nejúspěšnějších divadel v rámci České republiky. Zatím ji překonává jen Dejvické divadlo, které tento titul získalo v minulosti pětkrát.

„V každém případě chci poděkovat všem, kteří v Aréně pracují, protože Divadlo roku je cena pro všechny…. A přeji nám všem, aby nás to pořád bavilo,“ uzavírá umělecký šéf Ivan Krejčí.

Podobně to vidí i ředitelka Renáta Huserová: „Věřím, že celému týmu Arény ocenění dodá radost z toho, co dělají, a hlavně chuť pokračovat.“

Komorní scéna Aréna poprvé zabodovala v tehdy ještě Cenách Alfréda Radoka v roce 2003, kdy inscenace Sergeje Fedotova Psí srdce získala titul Inscenace roku, a Michal Čapka získal cenu za Mužský herecký výkon roku za roli Psa v této inscenaci. V roce 2009 obdržel Tomáš Vůjtek druhé místo (první místo nebylo uděleno) v dramatické soutěži za svou hru S nadějí, i bez ní a v roce 2012 třetí místo ve stejné soutěži za text Slyšení. Text S nadějí, i bez ní byl v roce 2012 rovněž oceněn mimořádnou cenou s názvem Hvězdy na vrbě. A za rok 2013 se stala poprvé Divadlem roku.

V rámci udělování Cen divadelní kritiky zažila Komorní scéna Aréna skutečné žně v březnu 2016, kdy na slavnostním předávání těchto cen v Divadle Minor proměnila všechny své nominace za rok 2015 v ceny. Talentem roku byl vyhlášen Štěpán Kozub, Nejlepší poprvé uvedenou českou hrou se stalo Slyšení Tomáše Vůjtka, jevištní podoba této hry v režii Ivana Krejčího se stala Inscenací roku a Marek Cisovský za roli Adolfa Eichmanna ve jmenované inscenaci získal Cenu za mužský herecký výkon. Nakonec vše zastřešila cena nejvyšší, prestižní ocenění Divadlo roku 2015.

Cenu Divadlo roku pak obdržela i loni a to za rok 2016.

Příbuzné články