Milovníci hudebních experimentů z celého světa se sjíždějí do Ostravy

Do Ostravy se zanedlouho sjedou asi dvě stovky hudebníků z celého světa, kteří se budou podílet na programu 11. bienále Ostravských dní, jednoho z největších festivalů zaměřených na soudobou či novou a experiementální hudbu. Milovníci hudebních avantgardistů i těch nejsoučasnějších hudebních výbojů se mohou těšit na deset plných festivalových dní. Ostravské dny se budou konat od čtvrtku 19. do soboty 28. srpna, a to na mnoha místech Ostravy – od Trojhalí, přes Divadlo Jiřího Myrona, katedrálu Božského Spasitele až po BrickHouse v Dolní oblasti Vítkovice.

Pořadatelé také letos připravili velmi pestrý program zahrnující velké orchestrální skladby, sborovou, komorní či elektronickou hudbou, ale také site-specific performance nebo díla hnutí Fluxus. Z festivalového programu vybíráme pár upoutávek:

Čtvrtek 19.8. Minulost i současnost.
První pocta Fredericu Rzewskému, současná elektronika Rolanda Dahindena i pohled do minulosti na pionýra elektronické hudby Karlheinze Stockhausena. V BrickHouse Dolu Hlubina se budou střídat díla skladatelů třech generací.

Pátek 20.8. / Sobota 21.8.
Nejdelší událost Ostravských dnů se bude pro velký úspěch z roku 2019 opakovat, samozřejmě s originálním programem. Maraton hudby, který potrvá opět 18 hodin, nabídne rovněž site-specific performance i legendární fluxusová díla a filmové projekce. Začneme na Masarykově náměstí „putujícím“ dílem Alvina Currana. Pokračovat budeme před Katedrálou Božského Spasitele (James Tenney) i v katedrále samotné (Et Lux Wolfganga Rihma). Poté se na následujících skoro 16 hodin přesuneme do prostor Divadla Jiřího Myrona, kde se budou střídat orchestrální i ansámblové skladby s virtuózními sólovými výstupy členů Ostravské bandy, generativní opera Milana Guštara s kultovním dílem Mortona Feldmana. Poprvé se na Ostravských dnech objeví Trio Kimmig-Studer-Zimmerlin (s tancem), v divadle D12 to budou dva FLUXUS bloky, které povede Eric Andersen a v dalších prostorách divadla nabídneme projekci filmů a fotografií Wolfganga Trägera.

Sobota 21.8.
Několik hodin po Dlouhé noci následuje v Galerii výtvarného umění Ostrava šestihodinový Minimaraton elektronické hudby. Jeho dramaturg Ivan Bierhanzl se zaměřil na „živou“ hudbu s použitím velice různorodých elektronických zdrojů. Na programu najdete i jména autorů jako Petr Válek, Karel Ančerl, Steve Reich, Ivan Acher nebo Michal Nejtek.

Neděle 22.8.
Velké orchestrální otevření a jeden z nejatraktivnějších večerů festivalu. Ostrava New Orchestra ve spojení s Ostravskou bandou uvedou v Trojhalí Karolina světové premiéry kompozic mladé generace Lucie Vítkové, Františka Chaloupky a Todda Tarantina vedle skladeb „matadorů“ Ostravských dnů Petra Kotíka a Christiana Wolffa.

Pondělí 23.8.
Tradiční koncert vyhlášené Ostravské bandy, která vznikla jako rezidenční komorní orchestr Ostravských dnů v roce 2005, uvede vůbec poprvé skladbu českého skladatele Luboše Mrkvičky nebo houslový koncert srbsko-kanadské skladatelky Any Sokolović. Irena Troupová zpívá sólový part v Teorii absolutního smutku Miro Tótha, velmi obtížně hratelná skladba Persephassa Iannise Xenakise bude událostí hodnou festivalu.

Úterý 24.8.
Opět v katedrále: Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka uvede skladby českého a íránského rezidenta Institutu, vokální Sirény Any Sokolović i virtuózní dílo „stálice“ Ostravských dnů Bernharda Langa, představí se také nová tvář festivalu skladatel Raven Chacon z Nového Mexika. Petr Kotík je autorem skladby Děvín na Vančurův text. Další, samostatná část večera hostí Brno Contemporary Orchestra – komorní orchestr v čele s Pavlem Šnajdrem provede meditativní dílo Pavla Zemka Nováka Proroctví Izajášovo.

Pátek 27.8.
Jedinečný koncert objednaných skladeb jen pro tuto příležitost: estonský Ensemble for New Music Tallinn a šestinotónové harmonium Aloise Háby v podání Miroslava Beinhauera, který se jako jediný hudebník na světě věnuje hře na tento jedinečný nástroj. Garantem programu je Arash Yazdani. Poté se přesuneme k břehům Ostravice (za Novou radnicí), kde můžete být svědky provedení díla Miro Tótha Black Angel Songs. Skladatel ji napsal pro česko-slovenský Dystopic Requiem Quartet a věnoval ji obětem rasových čistek, konkrétně rodičům Fedora Gála, který skladbu uzavře osobním komentářem.

Sobota 28.8.
Tři události poslední den! Matiné Last call / Poslední výzva dá naplno příležitost rezidentům Institutu a posluchačům poskytne vhled do tvorby mladé generace skladatelů napříč světem. V odpoledních hodinách uslyšíme Studi per l’intonazione del mare Salvatore Sciarrina: moře v Ostravě nás přivede k tichu a šumu vodní hladiny ve velkorysém prostoru Trojhalí Karolina. Závěrečný koncert se poprvé na Ostravských dnech uskuteční díky PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Rolanda Kluttiga. Vedle světové premiéry hornového koncertu Petra Cíglera, uslyšíte novinku Američana Stephena Morrise, s „chováním“ ušního bubínku si bude pohrávat Martin Smolka, virtuózní koncert pro trubku a orchestr …miramondo multiplo… Olgy Neuwirth festival uzavře.

Podrobný program najdete na stránkách festvalu. (hav, tisková zpráva, foto: newmusicostrava.cz)

Příbuzné články