Barevné mandaly či spermie jako vrtulníky budou k vidění v Domě umění

Hned dvě pozoruhodné výstavy budou zahájeny v úterý 17. ledna 2023 v ostravském Domě umění. Milovníci výtvarného umění se mohou těšit na retrospektivní výstavu polské umělkyně Urszuly Broll nazvanou Átman znamená Dech. Na výstavě TECHNOINTIM pak budou k vidění sochy Jaroslava Koléška z let 2000–2022. Obě výstavy budou pestré a stylově různorodé. Výstavy lze po úterní vernisáží navštěvovat až do neděle 12. března 2023.

Retrospektivní výstava Urszuly Broll prezentuje malby, akvarely, grafické listy a kresby autorky z let 1953–2005. Ursula Broll (1930–2020) byla spolu s manželem Andrzejem Urbanowiczem významnou postavou polského undergroundu a nezávislé kultury v Katovicích. Byla spoluzakladatelkou skupiny St-53 (1953–1956) a Oneiron (1965–1967) stejně jako spoluiniciátorkou první buddhistické skupiny v Polsku. Zpočátku malovala slezská témata, později se pod vlivem Władysława Strzemińského přiklonila ke kubistické malbě. V 60. letech 20. století se začala věnovat tachismu a malbě hmoty a vytvářela strukturální kompozice. Své hledání a zkoumání duchovních hodnot završila vytvořením několika sérií budhistických mandal.

Výstava TECHNOINTIM představuje sochy Jaroslava Koléška z let 2000–2022, v nichž autor mísí techniku a lidskou intimitu. V jeho dílech se objevují ponorky jako milenci, granáty jako vajíčka v hnízdě, spermie jako vrtulníky. Koléšek je sochař, který studoval na Katedře výtvarné tvorby Pedagogické fakulty Ostravské univerzity a doktorandské studium zakončil na Fakultě výtvarných umění Akademie umění v Banské Bystrici. Na autorských a kolektivních výstavách se prezentuje od roku 1996. Byl zásadním podněcovatelem vzniku Katedry sochařství na Fakultě umění Ostravské univerzity, na níž od roku 2008 působil jako asistent a od roku 2011 dodnes jako vedoucí. Jeho tvorba odráží vysokou úroveň řemeslné sochařské práce, zároveň v ní nalezneme emocionálně výrazná obsahová rozhraní na pomezí techniky a lidské intimity. Jeho sochy na první pohled zpodobňují stroje, technická ústrojí, nebo válečné propriety, v druhém plánu je autor změkčuje a zintimňuje, a to změnou materiálu, barevnosti nebo formou tvarové metamorfózy.

(hav s využitím informací GVUO, reprodukce obrazu: Urszula Broll, Zahrada, 1970, akvarel, papír, 49×62 cm, soukromá sbírka)

Příbuzné články