Bezruči 23/24

Shakespearův klenot Hamlet, drásavý text Katy Wéber Střípky ženy, komediální nálož v podobě Gogolovy Ženitby a současná adaptace Schillerovy Marie Stuartovny. To jsou čtyři tituly, na které zve Divadlo Petra Bezruče v příští sezóně pod uměleckým vedením Jana Holce. Dramaturgický post zastane od sezóny 23/24 Peter Galdík.

To be, or not to be?

Novou sezónu u Bezručů zahájí v září Shakespearova nejslavnější tragédie Hamlet. Kralevic dánský se ocitá ve světě morálního rozkladu. Duch zemřelého otce vyzývá Hamleta, aby pomstil královraždu. Dokonce mu odkryje i jméno vraha. Je možné tomuhle zjevení věřit? Jak jednat ve světě, který je zkorumpovaný až do morku kostí? A jak jednat a neposkvrnit se jeho špínou? A je to vůbec možné? Existenciální křik nepochopeného člověka jako výchozí bod tvůrčího zkoumání, které odráží současnou generaci a její místo ve společnosti. Hamlet se do Divadla Petra Bezruče vrátí po 24 letech, tentokrát optikou dnešní společnosti. Režie a výrazné autorské úpravy se ujme Dodo Gombár. Titulní roli ztvární Josef Trojan: „Čeká přede mnou obrovská výzva, ke které budu muset přistoupit s velkou pokorou, a proniknout do ní tak, jak jen budu schopný,” říká.

Hranice mateřské lásky

Rodinná večeře, která otevírá vzájemné konflikty a staré křivdy. Každá z postav má své tajemství, které si s sebou přináší. Středobodem tohoto setkání je osobní tragédie hlavní hrdinky, jejíž trápení si berou za své i ostatní. Každý však ze své vlastní perspektivy,“ přibližuje další premiéru s názvem Střípky ženy umělecký šéf Jan Holec, který bude režisérem inscenace. Současnou hru maďarské autorky Katy Wéber proslavil i stejnojmenný film režiséra Kornéla Mundruczóa, jenž je zároveň partnerem autorky. Do emočně náročného námětu se propisuje nejenom jejich osobní zkušenost, ale také společenský tlak na témata spojená s mateřstvím a rodičovstvím. Na kolik kousků je možné roztříštit ženskou duši?

Souboj o chomout právě začíná!

Na jaře 2024 se bezručácký repertoár rozroste o Ženitbu – satirickou komedii ruského spisovatele Nikolaje Vasiljeviče Gogola. Vládní rada Podkolatov se za pomoci svého přítele Kočkareva a dohazovačky Tekly odhodlá k zásadnímu životnímu kroku. Teď už jen najít vhodnou nevěstu. Bude to Agáta? Věk na to rozhodně má. Ve hře se však objeví několik dalších ženichů. Slavná komedie o touze najít spřízněnou duši, ideálně i se slušným věnem, bude v režii Janusze Klimszy hereckou příležitostí pro Kateřinu Krejčí, Markétu Matulovou a Norberta Lichého.

Dvě královny a jedna koruna

Sezónu završí politický thriller Friedricha Schillera Marie Stuartovna. Skotská královna Marie Stuartovna uprchla ze své země, neboť byla obviněna z vraždy manžela. V Anglii žádá o politický azyl a doufá v ochranu své příbuzné královny Alžběty. Ta se však bojí jejího oprávněného nároku na anglickou korunu a nechá ji uvrhnout do vězení. „Začíná politická hra plná intrik, lží a demagogie. Hra o trůn, která nemůže poznat vítěze. Kde je hranice mezi politikou a osobní integritou? Ve válce přestávají platit pravidla a vítěz nemůže být bez viny,“ uvádí režisér inscenace Jan Holec. Autorem moderní adaptace, která bude u Bezručů k vidění, je anglický spisovatel a divadelní režisér Robert Icke.

Jan Holec

Jan Holec je absolventem režie na Katedře činoherního divadla pražské DAMU. Od srpna 2019 je uměleckým šéfem Divadla Petra Bezruče. Ostravskému publiku se poprvé představil režií vlastní adaptace románu Mary Shellyové Frankenstein. Následovala autorská inscenace Bezruči v 60 minutách, která vznikla během lockdownu na jaře 2020, a adaptace filmu Miloše Formana Lásky jedné plavovlásky (společně s dramaturgyní Annou Smrčkovou). V prosinci 2021 měli u Bezručů v jeho dramatizaci a režii premiéru Bratři Karamazovi. V květnu 2022 pak v jeho režii proběhla v Galerii výtvarného umění v Ostravě světová premiéra projektu Stará láska nerezaví. V sezóně 22/23 se chopil adaptace a režie Kafkova Procesu a režie hry Floriana Zellera Otec.

Peter Galdík

Peter Galdík vystudoval divadelní dramaturgii na VŠMU v Bratislavě. Od roku 2017 působil jako interní dramaturg Bratislavského loutkového divadla, spoluzaložil divadelní platformu Uhol_92, pod jejíž hlavičkou se dramaturgicky a režijně podílel na několika inscenacích. V režijní a dramaturgické tvorbě se orientuje na uvádění současných textů a na adaptace klasických dramatických textů, kterými analyzuje defekty životních konceptů člověka 21. století. Spolupracuje i s dalšími nezávislými či zřizovanými divadly (Bubla Company, DPM, SKD Martin). V současnosti působí jako doktorand na Akademii umění v Banské Bystrici, kde se ve svém výzkumu soustředí na současné polské drama. Věnuje se překladům z polštiny.

Prodej předplatného na novou sezónu bude zahájen 3. května 2023.

(sd, Zdroj: TZ Divadlo Petra Bezruče)

Příbuzné články