B2Can - filmy o kterých se mluví

13. září 2018

Tak zní slogan filmové přehlídky, zahrnující výběr letošních filmů z prestižních filmových festivalů Berlína, Benátek a Cannes. Filmový diváci tak nemusí nikam cestovat, aby shlédli oceněné festivalové filmy. Ostravské Minikino uvede program od 4. do 9. října.

Přehlídku zahájí držitel Zlaté palmy z Cannes japonský snímek Zloději (Shoplifters). Drama o rodině žijící na periferii, která se živí různými krádežemi. Jednou otec přivede do domu zanedbané cizí děvčátko, což nepovažuje za žádný zločin. Snímek japonského klasika Hirokazu Koreeda je citlivým a vrstevnatým dramatem o bezpodmínečné lásce a důstojnosti chudých.

Na Berlinale získal hlavní cenu za režii německý filmař Thomas Stuber za film Láska mezi regály (In theAisles). Christian je rváč s pochybnou minulostí, jednu etapu má již za sebou a práce pomocné síly ve velkoskladu je pro něj velká výzva. Křehká civilní a realistická romance z místa, kde není vidět nebe.

V Berlíně byl také nominován na hlavní cenu film 3 dny v Quiberonu iránské režisérky Emily Atef. Dojemný a působivý portrét výrazné herečky Romy Schneiderové, zlomené ženy a herečky na soumraku kariéry, podléhající depresím, jež má ve francouzském letovisku podstoupit pomyslné vzkříšení .

Cenu za nejlepší mužský herecký výkon získal v Berlíně Anthony Bajon ve filmu Modlitba (The Prayer). Ztvárnil dvaadvacetiletého Thomase, který přijíždí zbavit se závislosti na heroinu do katolického rehabilitačního centra v Alpách, je studií (ne)dobrovolné řehole a proměny prchlivého mladíka ve svébytnou duchovní bytost.

Zvláštní cenu poroty festivalu v Cannes obdržel snímek Poslední večery na Zemi (Long Day´s Journey Into Night). Hypnotický romantizující neo noir nejtalentovanějšího ze současných čínských filmařů Gan Bi, je magickou meditací o prostoru a času, enigmatickou básní o ztrátě a bolesti, sen utkaný z nespolehlivé paměti a melancholicky rozostřené přítomnosti, odkazující na dílo Andreje Tarkovského.

Hlavní cenu Stříbrného Medvěda v Berlíně získal polský snímek Tvář (Mug). Režisérka Malgorzata Szumowska v příběhu Jacka, prvního Poláka, který podstoupil transplantaci obličeje, zpodobnila nekonvenční bajku o vnitřní síle a kráse, kloubící realismus, fantazijní prvky a černý humor. Program oceněných letošních snímků doplní v odpoledních projekcích úspěšné filmy z let minulých.