Ostrava bude mít most od uznávaného architekta

Mezi nové architektonicky zajímavé ostravské stavby by se mohl za pár let zařadit také most, který pro Ostravu navrhl uznávaný český architekt Roman Koucký. Most přes Ostravici poblíž Karoliny by měl nahradit ten stávající, jenž dosluhuje. Projít bychom se po něm mohli v roce 2025.

Na stránkách Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) se k projektu uvádí, že nynější most je ve špatném technickém stavu a zároveň je kapacitně předimenzován. Nový most bude mít městský charakter a stane se rozpoznatelnou dominantou území.

Zpracování návrhu a projektové dokumentace se zhostil tým v čele s prof. Ing. arch. Romanem Kouckým. Nabídka firmy koucky-arch.cz s.r.o. zvítězila ve výběrovém řízení vyhlášeném MAPPA. Profesor Koucký patří k nejuznávanějším současným českým architektům a dlouhodobě se zabývá navrhováním mostů. K jeho nejznámějším realizacím patří Mariánský most v Ústí nad Labem nebo Trojský most v Praze. 

Architekt Roman Koucký při představení návrhu nového mostu uvedl: „Mosty mají mezi stavbami zvláštní výsostné postavení. Bez ohledu na dobu, ve které vznikaly, byly vždy vrcholem technických možností a umu jejich stavitelů. Mnohdy jsou města samotná charakterizována svými mosty. Obyvatelé i návštěvníci města často směřují právě k mostům. Rodiče je ukazují svým dětem a vysvětlují na nich síly, které přenášejí… Nový most spojí ‘dvě‘ Ostravy Moravskou a Slezskou. Každá má jiný charakter. Aby byl nový most symbolem jejich setkání, má každá stejnou část asymetrické nosné konstrukce mostu, které se symbolicky potkávají nad řekou. Jakou by vzepjaté zvíře ze znaků obou měst stálo každé na svém břehu, položilo svou sílu na břeh protější a spolu tak překlenuly řeku.“

Požadavky dispozičního řešení mostu vycházejí z potřeby dopravního provozu. Most je rozdělen na tři samostatné prostory. Uprostřed mostu je dvoupruhová vozovka a na konzolách po stranách jsou dva chodníky s kombinovaným provozem chodců a cyklistů. Na obou březích má most stejnou nadmořskou výšku a nejvyšší bod mostovky je uprostřed mostu.

K samotnému návrhu nového mostu Na Karolině jeho autor Roman Koucký také mimo jiné detailněji doplnil: „Městský most je ve svém návrhu koncipován jako urbanistická dominanta nově definovaného území Na Karolině. Svým nezaměnitelným tvarem a statickým řešením by se měl zařadit mezi architektonické dominanty města, byť se jedná o komorní stavbu.

Tvar nového mostu se na první pohled zdá asymetrický. Vychází ale ze své staticky symetrické konstrukce. Most nesou dva příhradové spojité nosníky o výrazně nestejných rozpětích (70 a 10 m), které jsou symetrické přes diagonálu mostu. Příhradu vytváří síť nepravidelných tlačených a tažených diagonál. Oba horní pásy hlavních nosníků jsou uprostřed délky mostu nad mostovkou spojeny příčníkem nad průjezdným profilem. Nejvyšší body nosníku jsou vždy nad středem poloviny celkové délky mostu.

Hlavní nosníky jsou v místě podepření pilířem, vždy 10 m od opěry, zajištěny proti vybočení rámem překračujícím chodník a kotveným do pilíře. Konstrukce tak vytváří dvě výrazné brány/věže, vždy na příslušném břehu. Tyto body jsou věnovány městským znakům s výraznými motivy „koníka a kamzíka“. Brány budou doplněny výtvarnými díly na pilířích obou nábřeží a vysokými stožáry. Dvě velké vlajky vlající z břehových pilířů nad oběma hlavními nosníky, dodávají mostu pohyb a živost.

Jednou z prvních otázek byla volba hlavního konstrukčního materiálu. Ocel se nabízela, ve městě dolů, hutí a železáren, jako první volba také proto, že většina mostů v Ostravě je betonová. Ocel je možné považovat za hlavní kontext historické Ostravy. Proto je náš nový most ocelový ve své podstatě.

Ocelová konstrukce je navržena z patinující oceli jako bezúdržbová. Požadavku životnosti odpovídá i návrh konstrukčních detailů. Mostovka je železobetonová s živičným povrchem. Na chodnících jsou aglomerované plastové desky bílé barvy kladené s minimálními mezerami. Vzhledem k městskému charakteru mostu nejsou na mostě svodidla. Optické prodloužení mostu zajišťují zúžené opěry, na kterých pokračují ocelové konzoly chodníků. Most tak vypadá dlouhý celkem 100 m.

Řeka Ostravice je dnes městskou řekou. Plocha pod mostem bude architektonicky upravena jako scénické schodiště a jako zastavení na nábřežní promenádě. Díky spodní mostovce je stavební výška mostu minimální a prostor na nábřeží je vzdušnější. V opěře je proto navržena ‘místnost/jeskyňka‘, která může sloužit například jako kavárna na nábřeží, nebo jako zázemí přirozeně krytého skateparku.

Veřejné osvětlení mostu je koncipováno tak, aby byl minimalizován světelný smog. Komunikace ve střední části mostu je osvětlena neutrálně bílým tónem světla. Osvětlení mostovky zespoda i chodníky jsou osvětleny teple bílým barevným tónem.

Spodní část zábradlí je součástí ocelové konstrukce římsového nosníku. Horní část zábradlí je z kalených a lepených skleněných desek. V římsovém nosníku bude vedeno nejen osvětlení chodníku, ale i plynové potrubí, rozvádějící plyn k jednotlivým sochařsky pojatým hořákům/chrličům. Ty budou chrlit ‘věčné ohně‘ na vnější straně zábradlí. Budou tak upomínat na největší ‘průmyslovou zónu Ostravy devatenáctého století.‘ Ohně budou nahrazovat slavnostní osvětlení a doplní teplé tóny světla chodníků.“

Aktuálně se předpokládá, že nový most by mohl stát v roce 2025.

Celou studii si můžete prohlédnout na stránkách MAPPA, ke stažení je zde. Realizace jiných mostů od Romana Kouckého najdete například zde.

(hav, ostrava.cz, vizualizace: Roman Koucký)