Historie brakové literatury v předválečné Ostravě

Až do února 2021 je v Ostravském muzeu k vidění trochu netradiční výstava nazvaná Cirkusová příšera versus Fialoví ďábli aneb Historie brakové literatury v předválečné Ostravě. Těšit se můžete na řadu exponátů  jakousi přehlídku kolportážní produkce z ostravských nakladatelství předválečné doby. V muzejních vitrínkách jsou připraveny desítky titulů, knih, vazeb a stovky sešitů. Vše v originální formě, s pestrobarevnými obálkami i křiklavou reklamou.

Martin Jiroušek, autor výstavy a jejího konceptu, k „Cirkusové příšeře“ mimo jiné uvádí: „Co zajímalo čtenáře v meziválečném období? Jaký byl typický konzument braku? Která témata převládala? Proč četníci pronásledovali nakladatele? Kde byly hranice cenzury, a jak se konfiskovalo? A co autoři? Proč se skrývali pod pseudonymy, a kým vlastně byli? Jak fungovali nakladatelé v době, kdy součástí Československa byla ještě Podkarpatská Rus? Sešity z Ostravy totiž mířily nejen tam, ale za konkrétními adresáty téměř do celého světa. Jaké prémie podporovaly prodej? Proč byl tak důležitý sešitový formát?

Stěžejní prostor v Ostravském muzeu zaujme předválečná produkce z nakladatelství Svět z Ostravy Hulvák v majetku manželů Stodolových. O jejich iniciativách se donedávna příliš nevědělo, až v uplynulých měsících přinesla zásadní materiál o historii Světu dvoudílná reportáž z kulturní revue Protimluv pod názvem Literární ďábel z Ostravy.

Hlavní téma výstavy Cirkusová příšera versus Fialoví ďábli obsadí raritní, vzácné a sběrateli vyhledávané hulvácké tituly, jako je například monumentální třídílná protiválečná utopie Gumová pevnost nebo rozsáhlé tisíci stránkové melodramatické thrillery Cirkusová příšera či Maminko, proč nepřicházíš? Román velkého utrpení. K vidění bude ale i mnoho dalších titulů, spojených zejména se jmény novináře Metoděje Havlíčka nebo tajůplného Freda Stolského. Nakladatelství Svět působilo i po válce, dokud jej nepohltila komunistická Narpa v 50. letech. Do té doby s ním spolupracoval například i legendární malíř Zdeněk Burian, a také jeho tvorba z dané doby bude v muzeu k vidění.

Kromě toho se návštěvníci mohou seznámit s další dobovou produkcí z Ostravy, a to z jejich jednotlivých částí, čtvrtí anebo z přilehlých míst. Dominantní zastoupení získá zejména tvorba z Přívozu, kde svého času publikoval král literárního braku Sláva Václav Jelínek nebo záhadný V. Ludikar. Na ilustracích se podílel například ještě neznámý, posléze slavný malíř Vilém Wünsche z nedalekého Šenova. A byl to právě Přívoz, ve kterém snad poprvé světlo světa spatřil fenomén takzvaných „fialových ďáblů“. Už ve 30. letech 20. století se čtenáři na celém Ostravsku, ale i mnohem dále, dovídali o tom, kým skutečně tito zločinci byli a jak se projevovali. Pod titulem Fialoví ďábli ale v říjnu rovněž vychází antologie předválečných hrůzostrašných povídek v ostravském nakladatelství Protimluv. Výstava v Ostravském muzeu, tak bude tématizovat její obsah a ještě detailněji přiblíží zmiňovaný fenomén brakové či kolportážní literatury, v níž se často skrývají netušené skvosty.“

Více na http://www.ostrmuz.cz/ (hav)

Příbuzné články