Josef Bordovský, majitel firmy Skútry (nejen) pro seniory aneb podívejte se na krásná místa, i když vás tam vlastní nohy nedonesou

Kdy a proč jste, pane Bordovský, založil firmu Skútry pro seniory?

Firmu jsem založil na jaře 1990, ale prodejem elektroskútrů jsme se začali zabývat až někdy kolem roku 2005. V té době přicházely na trh první elektrokola a elektrické motorky, a v zahraničí jsem viděl na elektrických vozících jezdit spoustu starších lidí, kteří vypadali naprosto spokojeně. Navíc v té době vyvstala i potřeba zajistit podobný skútr pro člena rodiny. Tato elektromobilita mi přišla jako výborný nápad a baví mně čím dál víc.

To zní moc zajímavě. A jaká je vaše osobní zkušenost z jízdy?

 Všechny nové modely, které se k nám dostanou, se snažíme otestovat. Jen tak můžeme poskytnout zákazníkovi kompletní informace, které potřebuje, a navíc mnoho osobních zkušeností, které u jiných prodejců nezískají. Zážitků je hodně, ale bez nadsázky se dá říct, že elektrický skútr Vám umožní do jisté míry plnohodnotný život i v případě, že už vám nohy moc neslouží. Třeba celodenní výlet do hor s dojezem 50 kilometrů.

To je, věřím, velký zážitek pro člověka s omezením, který se takto už na výlet po vlastních vydat nemůže …a kdo vlastně tyto skútry vyrábí?

My zastupujeme v České republice jen tradiční celosvětové značky, které se vyznačují dobrým zpracováním, dlouholetým vlastním vývojem, kvalitou a bezpečností. Nejrozšířenějším skútrem na světě je Shoprider, pak izraelské skútry Afikim, které jsou absolutní špičkou v oboru, a dánský výrobce MiniCrosser, který se vyznačuje obrovskou variabilitou, ručním zpracováním a určením do nejtvrdších podmínek zemí severní Evropy. Poslední novinkou jsou anglické vozíky eFoldi, které se dají složit do tvaru menšího kufru, váží včetně baterie 15 kg a jsou vhodné i na leteckou přepravu. Všechny vozíky mají celosvětově platné certifikáty zdravotních pomůcek.

To vypadá na kvalitní výrobky, všechny tyto vozíky jsou ale dražší než mnoho jiných vozíků na trhu, proč tomu tak je?

Firmy, které naše skútry vyrábí jsou lídry na trhu, skútry vyvíjí a před uvedením do výroby testují. Nejsou to šizené, většinou čínské kopie. Na první pohled vypadají levné skútry opravdu velmi dobře. Horší je, když je rozeberete a vidíte kvalitu zpracování. Zatímco my držíme na skútry náhradní díly ještě 10 let od ukončení výroby, na levné skútry často neseženete náhradní díly už v okamžiku prodeje. Věřte mi, obrací se na nás mnoho zoufalých zákazníků, kteří se lákavou nabídkou nechali zlákat a většinou jim pak už nedokážeme pomoci. A už jsme mnohokrát viděli třeba pokřivenou vidlici po nárazu do obrubníku. To je bez dílů neopravitelné a kvalita ocelových rámů je katastrofální.

Tomu rozumím, co když se takový skútr zakoupený u vás porouchá, jak a kde probíhá servis?

Jako každý stroj i elektrické skútry se mohou pokazit. Jsem rád, že na námi nabízených skútrech je závad opravdu minimálně. Naše filosofie je, aby prodejce a servis byl co nejblíže zákazníkovi, ideálně v okruhu 50 kilometrů. Proto stále rozšiřujeme počet proškolených prodejců. Drobné poruchy se opravují u zákazníka, větší svážíme do autorizovaného servisu. Pokud je zákazník na vozíku závislý nebo si oprava vyžádá více času, poskytujeme po dobu opravy náhradní vozík, takže zákazník má stále záruku mobility.

Takže se o své zákazníky staráte, nejen jim skútr prodáte, to je příjemné. Jaký typ lidí vaše skútry nejčastěji kupuje?

To je zajímavá otázka. Většinou jde o starší lidi, kteří bydlí sami a potřebují si zajet pro nákup nebo navštívit rodinu a známé. V takových případech rodičům skútr často kupují děti. Pak jsou to i mladší lidé, kteří třeba onemocní nebo jsou po úraze. Ti mají své koníčky - jezdí na ryby, na výlety, cestují, jezdí do lázní a k tomu jim správně zvolený skútr může hodně pomoci. A čím dál více přichází starší, aktivní zákazníci, kterým už lékař nedovolí řídit auto. Tak ho prodají a koupí si kvalitní výkonný skútr, na který řidičák nepotřebují a který dojede třeba i sto kilometrů. Někdy chtějí jezdit ve dvou s partnerem nebo třeba vnoučaty a pro ty máme nachystané oblíbené dvoumístné skútry. Poměrně málo známé je, že například MiniCrosser vyrábí elektrické skútry i pro děti a lidi s malým vzrůstem, které s nimi díky množství doplňků doslova rostou.

Tak to věřím, že jsou velmi často zásadním pomocníkem v mobilitě těchto lidí. Jak se skútry pohybují cenově a přispívají na ně zdravotní pojišťovny?

Naše nové skútry začínají cenově zhruba na 40 tisících u těch nejmenších, skládacích. Solidní skútr na každodenní ježdění pořídíte zhruba od 50 tisíc. Ty nejvýkonnější stojí sto tisíc a víc. Jako zásadní problém vidím, že u nás na pořízení elektrického skútru pojišťovny nepřispívají. Přitom jejich vliv na samostatnost, hlavně starších lidí, je naprosto zásadní. Ve většině západních a severských zemí, a třeba i v Polsku, pojišťovny skútry proplácí minimálně ze 70 %.

Nejsou to malé částky, jak je obvykle (převážně senioři) financují?

Většinou jde o životní úspory, často pomáhají děti. Někdy se nákup financuje ze zisku po prodání nepotřebného auta. Samozřejmě lze využít financování úvěrem od Komerční banky. Vozík si můžete i dlouhodobě půjčit. 

Jaký je váš nejprodávanější a zákazníky nejoblíbenější model a proč?

Na to se nedá odpovědět. Samozřejmě jsou modely, které se prodávají hodně, ale vždycky se snažíme s každým zákazníkem probrat jeho potřebu, možnost uskladnění, nabíjení, terén ve kterém se bude pohybovat a pak doporučíme, na základě zkušeností, několik nejvhodnějších typů. Máme vysledováno, že zhruba 80 % zákazníků odjíždí s jiným skútrem, než pro který si k nám přijeli, tedy pokud si dají poradit. A nikdo si zatím nestěžoval, že bychom mu poradili špatně. Nechceme fungovat jen jako e-shop, který vám pošle skútr v krabici na paletě. Každý skútr přivezeme k zákazníkovi domů, znovu předvedeme a poradíme s užíváním. Pokud na místě zjistíme, že si přes naše rady vybral zákazník nevhodný model, nabídneme výměnu za jiný.

Dobré vědět, že se mohu spolehnout na rady odborníka. Na co se vás lidé před koupí nejčastěji ptají?

Nejčastější otázka je na cenu. Ta je pro mnoho zákazníků limitující. Často si tak pořídí vozík, se kterým mají jen problémy. Snažíme se pak zákazníkům vyjít vstříc nabídkou použitého skútru, pokud máme nějaký kvalitní v dobrém stavu. Raději nabídnu použitý vozík v dobrém stavu od prověřeného výrobce, když vím, že budeme mít náhradní díly, než nový vozík bez záruky kvalitního servisu. Druhou nejčastější otázkou je, jestli na řízení je potřeba řidičský průkaz. Ne, na řízení elektrického skútru nepotřebujete řidičský průkaz ani pojištění za předpokladu, že jezdíte na certifikovaném skútru s rychlostí maximálně 15 km.

Dobře, takže bez řezání zatáček, píšu si :-) Jak zjistím, který skútr je zrovna pro mě vhodný?

Nechejte si, prosím, poradit. Máme širokou nabídku opravdu pro každého. Na začátku si musíte zodpovědět několik otázek, které najdete na našem webu. Důležitá je váha jezdce, terén ve kterém se budete pohybovat, vzdálenost, kterou chcete jezdit a místo pro uskladnění (jestli tam nejsou schody a je v místě parkování zásuvka pro nabíjení). V panelácích pozor na úzké chodby a rozměry výtahu. Potom je důležité zvážit, jestli chci skútr tříkolový, který je obratnější a hodí se třeba na nakupování, do obchodních center, do úzkých chodeb k nájezdu do výtahu a podobně. Čtyřkolový skútr je zase stabilnější a bezpečnější, vhodný třeba pro uživatele s poruchou stability nebo po mozkové mrtvici. Každý typ skútru je konstruovaný pro užívání v určitém prostředí a vlastnostmi užitečný pro konkrétního člověka.

Rozumím, tedy skutečně je třeba zjistit a říct o svých potřebách co nejvíce a vy mi pomůžete vybrat skútr přímo pro mě. A co když jsem z druhého konce republiky?

To není problém. Rádi Vám doporučíme nejbližšího prodejce.

Závěrem - nějaká zajímavá zkušenost/zážitek se skútrem nebo jeho budoucím majitelem?

Toho je opravdu hodně, ale pamatuji si třeba na případ, kdy si skútr koupila paní, aby na něm jezdila do práce. Pracovala v kravíně na druhém konci vesnice a na kole už se bála jezdit. To jsou lidé, kterých bychom si měli vážit.

Děkuji za váš čas a přeji mnoho úspěchů v podnikání v této prapodivné době. A vašim zákazníkům spoustu spokojených kilometrů a veselých zážitků na svých cestách, ať povedou kamkoli. (www.skutryproseniory.cz)

Magdaléna Bystroňová

Příbuzné články