Je řidičák pro sedmnáctileté dobrým nápadem?

Současný ministr dopravy Martin Kupka před pár dny uvedl, že Ministerstvo dopravy chce navrhnout společně s úpravou bodového systému také možnost, že by v Česku od roku 2024 mohli řídit auto i sedmnáctiletí řidiči. Je to dobrý nápad?

Připomeňme, že aktuálně platí, že legálně mohou za volant osobních aut s platným řidičským oprávněním jen ti, kteří již dosáhli 18 let. Pro mladší jsou tu jen tzv. mopedauta s maximální rychlostí 45 km/hod., která je možné řídit s řidičákem na malé skútry.

Podle dostupných informací chce Ministerstvo dopravy informovat o chystaných změnách pro řidiče s předstihem, aby se veřejnost s nimi mohla dopředu seznámit. Nový bodový systém i pravidla by měla být přehlednější a jednodušší.

Jednou ze změn by měla být možnost získání řidičského průkazu po dovršení 17 let. Neplnoletí řidiči by mohli do dosažení plnoletosti na silnice jen pod dohledem zkušených lektorů či řidičů. Zkušenější řidič, kterým by mohl být například někdo z rodičů, by měl mít více než desetiletou praxi a zároveň by neměl mít žádný záznam v bodovém rejstříku řidičů.

V médiích prezentované úvahy vyvolali celkem živou diskuzi. Například na serveru zdopravy.cz názory diskutujících nebyly vůbec jednotné. Například jeden z nich, pod přezdívkou Ares, uvedl, že se jedná o zbytečnost a že si také není jistý „odborností“ některých rodičů s řidičským průkazem: „To že někdo nemá žádný bod, nic nevypovídá o tom, jaký je to řidič a jaké má schopnosti předávat ty dobré návyky.“

Jiní diskutující poukázali, že například v USA je běžné, že osobní automobily řídí třeba i patnáctiletí. Další přispěvatel Láďa v diskuzi přemýšlí, že „zkušenosti jsou důležité, ale hlavně je to o člověku.“ Tomáš s ním do jisté míry souhlasí, když uvádí: „Pokud dotyčný dával v autoškole pozor, studiu se věnoval, při jízdách se řízení vozidla naučil a u zkoušek toto prokázal, nevidím jediný důvod, proč by musel jezdit pod dohledem. Jistě, že se během výcviku nesetkal se všemi situacemi, které mohou nastat, ale to už tak v životě chodí.“

V diskuzi se však objevilo i hodně nesouhlasných hlasů. Některé podezírají ministra dopravy z populismu, jiní poukazují třeba na problém hranice trestní odpovědnosti, kdy neplnoletí mají nižší sazby než plnoletí. Například diskutující Sova v této souvislosti píše: „Nezdá se mi to jako dobrý nápad, volant v nesprávných rukou může nadělat velké škody, které už pak nikdo nemůže vzít zpátky. Ani ten zkušený řidič - dozor, ani ten mladý člověk.“  Také Alibaba není přesvědčen, že snížení věku prospěje, především bezpečnosti. „Očekával bych naopak i zvýšení. Ale možnost řidičáku na zkoušku, řízení pod dozorem mentora asi není na závadu,“ komentuje návrh.

Zkušenosti ze Slovenska připojuje BRKS: „Všetkým diskutujúcim, ktorí hovoria, aké by boli cesty so 17 ročnými za volantom nebezpečné, teda neodporúčam jazdiť na Slovensko, kde to už nejakých 5 rokov funguje. A osobne mi menej „nebezpečný“ príde 17 ročný vodič, vedľa ktorého je dozor, ako 18 ročný s čerstvým vodičákom, vedľa ktorého nie je nikto.“

Také diskutující Stepan si myslí, že věk nehraje zase až tak velkou roli: „Z mladých raplů vyrůstají staří raplové, a kdo je zodpovědný v dospělosti, většinou byl zodpovědný už v mládí. Řidiči začátečníci by měli mít shodné podmínky bez ohledu na to, v jakém věku začínají jezdit. Jízdám a ostatnímu řidičskému výcviku pod dohledem zkušeného řidiče se říká „autoškola“ – považuji za celkem rozumné, že se tato mentorská činnost profesionalizovala. Pokud má řidič víc než desetiletou praxi, tak je pravděpodobné, že jeho schopnosti už začínají klesat vlivem stáří (třicetiletý řidič už nebude mít takový postřeh jako dvacetiletý), špatných návyků, řidičské vyhořelosti, zastaralých znalostí i toho, že běžní řidiči nejsou nuceni se pravidelně doškolovat, být přezkušováni. A především – praxi nelze měřit v letech, spíše by dávalo smysl ji měřit třeba v odježděných hodinách či kilometrech. A to bude reálné až v době, kdy nás Velký Bratr bude všechny nepřetržitě sledovat.“

I z výše uvedených útržků z diskuzního fóra je jasné, že projednávání návrhu bude nejspíše bouřlivé a ne všichni se jednoznačně shodnou.

(hav, foto: motor1.com)

Příbuzné články