Varování
Doporučujeme konání akcí předem ověřit přímo u pořadatele.

Dobírka už dávno nedominuje, e-shopy zavádějí modernější platební způsoby

17. květen 2021

Ještě před pár lety byla dobírka standardním způsobem, jak zaplatit zásilku objednanou na internetu. S popularizací rychlých bankovních převodů se ale toto procento každým rokem snižuje a dobírka se tak pomalu, ale jistě, stává reliktem z minulosti.

„Počet objednávek na dobírku rok od roku klesá. U našich e-shopů vidíme jasný trend, kdy lidé stále více preferují jiné platební metody. Pryč jsou také doby, kdy nakupování na internetu bylo považováno za nedůvěryhodné. Argumentů pro dobírku je tím pádem stále méně,“ říká Michal Benatzky ze společnosti UPgates na jejímž e-shopovém řešení běží více než tisícovka internetových obchodů. Podle dat UPgates platí aktuálně dobírkou pouze zhruba čtvrtina až třetina zákazníků.

Trendem začínají být odložené nákupy

Dobírku postupně nahrazují vyspělejší metody. Především platba kartou, ale stále častěji také různé formy odložených plateb. Právě odložené platby jsou ideálním řešením pro všechny, kteří ani v dnešní době nemají přílišnou důvěru v internetové nakupování.  Umožňují totiž skutečně za nákup zaplatit s prodlevou, tedy v době, kdy už zboží skutečně mají doma. Pokud zboží naopak z nějakého důvodu nedorazilo, k platbě vůbec nedojde. To otevírá cestu k bezpečnému online nakupování bez dobírky i pro poslední nedůvěřivce.

Data získaná v rámci průzkumu Český košík ovšem dále ukazují, že dobírku české e-shopy nadále masivně nabízení. Ve své nabídce ji totiž drží 97 ze 100 největších internetových obchodů.  „Mnohdy jde spíše o nutnost. Dobírku ale české e-shopy v lásce příliš nemají a sami ji nepropagují. Naopak je dnes naprostým standardem, že zákazník, který na dobírce trvá, si ji musí zaplatit jako příplatkovou službu, a to v řádu desetikorun. Jde tedy o pojistku, jak o zastánce dobírky nepřijít, ale zároveň službu příliš nepropagovat,“ říká Michal Benatzky z UPgates.

Trendem posledních let jsou naopak platby kartou. Díky dnešním technologiím jsou rychlé, pohodlné a bezpečné. Proto dnes možnost platby kartou najdeme naprosté většině e-shopů. Ne ale na všech. Ač je to s podivem, platbu kartou nabízí jen 90 ze stovky největších českých internetových obchodů. A když se vrátíme k odložené platbě, tu z první stovky nabízí 22 online obchodů. Je tak možné, že právě tento způsob platby v poměrně blízké budoucnosti vytlačí z nabídky e-shopů dobírku.

www.upgates.cz (mabys, zdroj foto: businessinfo.cz)