Jak se vyznat v džungli krizových linek pomoci?

Člověku může ulevit, když se svěří. Nemusí na své trápení být sám, proto existují už desítky linek důvěry, které nám nabízejí pomoc v aktuální situaci. Ale není linka jako linka. Jak si vybrat tu správnou krizovou linku?

V době pandemie koronavirové nákazy lidé častěji vyhledávají pomoc a potřebují se svěřit. „Pokud se necítíte dobře v mezilidských vztazích, máte obavy z aktuální situace nebo máte strach o své blízké, je dobré své obavy vyslovit a  svěřit se svým trápením druhým. Někteří lidé nemají v této těžké době nikoho ve své blízkosti, s kým by si promluvili nebo se blízkým nechtějí svěřovat. V těchto případech je vhodné zavolat na linku důvěry,“ představuje poslání linek důvěry ředitelka Modré linky Hana Regnerová. „Na krizovou linku je vhodné se obrátit i v případě, že se cítíte osamělí, propadáte se do depresivních stavů, pociťujete úzkosti z budoucnosti nebo máte strach, že přijdete o práci a budete v existencionální tísni,“ dodává Regnerová.

Linku je vhodné vybírat dle potřeby a zaměření

V současnosti vznikají nejrůznější linky pomoci zaměřené například přímo pro pomoc seniorům a nemocným nebo pro psychoterapeutickou pomoc. „Vznik nových iniciativ, které poskytují pomoc, je chvályhodný počin a potřebná aktivita,“ potvrzuje Hana Regnerová, zároveň však upozorňuje: „Je třeba si uvědomit, že i u takto záslužné činnosti je nutné si ověřit poskytovatele této služby. Ne vždy tyto linky dokáží odborně řešit krizovou situaci, nemají dostatečně proškolené a zkušené pracovníky, adekvátní a ověřené informace. Nemusí ani disponovat vhodným zázemím a technikou, aby zaručily diskrétnost a třeba i anonymitu pro kontaktující.“

Proto ředitelka Modré linky doporučuje si napřed dobře rozmyslet, s čím aktuálně potřebujeme pomoci. Pokud chceme například jen pomoci s nákupem, informace o aktuálních opatřeních či další praktické záležitosti, které si nemohu v současné době zařídit ? Potom je  vhodné kontaktovat linku pomoci například zřízenou městem, krajem či nějakou známou organizací v okolí, které slouží právě pro tyto účely. „Pokud lidé potřebují psychickou pomoc či řeší osobní témata, doporučuji zkontaktovat prověřenou linku důvěry. Kontakty na linky jsou uveřejněny na stránkách České asociace provozovatelů linek důvěry – www.capld.cz. Mohou se samozřejmě rovnou obrátit na naši Modrou linku, kde jim bude poskytnuta odborná pomoc krizového interventa a informace o další možné pomoci,“ zdůrazňuje Hana Regnerová a přeje všem co nejklidnější vyváznutí z těchto obtížných dnů.

Ukázkový dotaz, se kterým se lidé aktuálně obrací na Modrou linku v souvislosti s koronavirovou nákazou, včetně vzorové odpovědi zkušených pracovníků je vám k dispozici ke stažení zde. Můžete jej využít dle potřeby.

Kontakty jsou uvedeny na www.modralinka.cz

Telefony dostupné každý den od 9. do 21. hodiny - 608 902 410, 731 197 477  a Skype: modralinka

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

chat.modralinka.cz (nyní otevíráme chatové místnosti každý den od 12. do 21. hodiny)