1.díl/Seriál sdílené elektrokoloběžky LIME v Ostravě - PŘEDSTAVUJEME LIME

 ..aneb kdy, kde, co, jak, proč?

Americká společnost Neutron Holdings, vystupující pod názvem LIME, provozuje sdílení jízdních kol a koloběžek a cílí na mobilitu do 2-3 km. Lime je založena na jednoduché myšlence, že všechny komunity si zaslouží přístup k chytré a dostupné mobilitě. Rovnoměrnou distribucí sdílených koloběžek usilují o snížení závislosti na osobních automobilech sloužících k přepravě na krátkou vzdálenost a zanechání budoucích generací na čistší a zdravější planetě.

Vizí Lime je spojovat jezdce s lidmi a místy na kterých jim záleží, spojovat města a posilovat městský život. „Chce se stát účinnou alternativou pohybu po městě a skutečným řešením, které pomůže zlepšit smart mobilitu a snížit emise uhlíku“, uvedla firma ve své tiskové zprávě. „V nabídce máme elektrokola, elektrokoloběžky a novinkou Paříže jsou elektroskútry, které cílí na mobilitu do 5-6 km jízdy, což odemyká nový styl přepravy po městě“, podotýká Václav Petr za Lime.
Lime vznikla v lednu 2017 v Kalifornii, je rychle rostoucím start-upem. Mezi investory získala 335 miliónů dolarů. Řadí se mezi tzv. „Unicorns“, tedy start-upy, jejichž tržní hodnota přesahuje 1 miliardu USD (cca 22 miliard korun).

Aktuálně Lime působí ve více než 135 městech světa. V Evropě mezi prvními, kde začala společnost Lime nabízet své služby, byla Paříž, Curych, Berlín, Frankfurt, Madrid nebo Valencie. V září 2018 přišla tato americká společnost s provozem svých elektrokoloběžek do Prahy, jako do sedmého evropského města tohoto start-upu. V ČR je Lime zastoupena společností Lime Network s.r.o., se sídlem v Praze, která jedná o spolupráci s dalšími velkými českými městy nad 100 tis. obyvatel.
Po Praze přišlo Brno, a úplnou novinkou jsou od března v naší Ostravě, kde aktuálně provozují 200 sdílených elektrokoloběžek. Průkopníkem je Ostrava v tom, že má pevně stanovená parkovací místa k vrácení koloběžky (najdete v aplikaci a často spojena se stanicemi sdílených kol Next Bike).

Koloběžky provozovatel poskytuje dle počasí (tedy přes zimu, když napadne sníh může dojít ke snížení počtu koloběžek a tento čas je primárně určen k jejich čištění nebo servisu). „Jsme příjemně překvapeni komunikací s vedením města, jsou velmi progresivní a vítají tuto službu. Ostrava velmi pokročila v budování mikromobilní infrastruktury“, říká o spolupráci s městem za Lime Václav Petr. Do Ostravy byly instalovány nové červené koloběžky, které byly původně v majetku Uberu (neboli firmy Jump, kterou Uber provozoval). Tyto koloběžky jsou robustnější, mají delší dojezd, jsou trošku těžší, stojí mnohem bytelněji, oproti těm co byly např. v Praze, jde zamknout přední kolo.

Pokud se vám tento článek líbil, nenechte si ujít další díl našeho seriálu, kde se dozvíte uživatelské informace potřebné pro uskutečnění jízdy, technické parametry koloběžky Lime-S, jaké jsou ceny nebo zvýhodnění a mnoho dalšího…už brzy.

Magdaléna Bystroňová

Příbuzné články