4.díl/Seriál sdílené elektrokoloběžky LIME v Ostravě - EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR

Dnes pro vás mám exkluzivní rozhovor s managerem Lime Network s.r.o. - panem Václavem Petrem. Mou snahou bylo zjistit pro vás vše, co o elektrokoloběžkách Lime v Ostravě ještě nezaznělo.

1. Jak vyhodnocujete zájem Ostravanů o elektrokoloběžky? Kolik výpůjček je v Ostravě denně realizováno?

V Ostravě vidíme obrovský zájem, což nás mile překvapilo. Doufáme, že služba bude fungovat dál a lidé budou mít zájem ji využívat. Aktuálně se v Ostravě realizují stovky výpůjček každý den.

2. Kolik Ostravanů si již stáhlo aplikaci? V jakém jsou věku?

Aplikaci si stáhlo v Ostravě již tisíce uživatelů, nejčastěji si koloběžku půjčují lidé ve věku 18 - 40 let.

3. Jaké informace kolem provozu koloběžek sledujete a jsou vám potom k něčemu užitečné?

Dat k dispozici máme hodně. Sledujeme např. délku průměrné výpůjčky, místo jejího počátku, cíl cesty nebo místo vrácení koloběžky.

Data nám pomáhají optimalizovat provoz služby ve městě, umísťovat koloběžky na místa, kde se budou častěji využívat. Víme, že mezi 7 - 9 h se nejčastěji jezdí např. z nádraží. Tedy je potřeba, aby bylo ráno na nádraží připraveno dostatečné množství koloběžek. Odpoledne víme, že se jezdí např. na populární sportoviště. Je tedy třeba tam koloběžky během dne, po nabití, umístit.

4. Projekt má ekologický charakter, proč není podporován/dotován ze strany města?

My business model máme postavený tak, že jsme dotace od města nepožadovali.

5. Jaký očekává majitel výsledek - zisk/návratnost investice? Jaká je vaše vize?

Na globálním trhu je Lime jedním z největších provozovatelů mikromobility sdílených kol a koloběžek na světě. Cílem je být nadále světovým leaderem v oblasti mikromobility. Není to jen o kolech a koloběžkách, nově spouštíme v několika světových metropolích i elektrické skútry. Chceme být služba, která poskytuje ten první i poslední kilometr dopravy ve všech městech na světě. Vždycky se na to díváme tak, abychom provozovali službu, která zlepšuje život ve městech a je zisková. Optimalizujeme náklady, snažíme se, aby služba byla populární, věnujeme se opravám a bezpečnosti našich uživatelů. Nově máme v Česku komplexní pojistný program, který automaticky a bez dalších nákladů poskytne uživatelům Lime dva typy pojištění – úrazové pojištění osob a pojištění odpovědnosti.     

6. Jaký se dá předpokládat vývoj? Může být počet koloběžek Lime v našem městě větší?

Od zájmu o koloběžky v daném městě se odvíjí i jejich počet, které městu poskytneme k dispozici. Vyhodnocujeme to i s ohledem na počasí. Je to hodně sezónní business, tedy i na základě ročního období optimalizujeme počet koloběžek, které v ulicích jsou. V případě vyššího zájmu, jsme schopni navýšit počty. Březen je pro nás v Ostravě testovací. Abychom uspokojili poptávku, je možné, že v dalších měsících budeme do města několik koloběžek přidávat.

7. Jak funguje spolupráce s městem, co společně řešíte?

Před vstupem do Ostravy jsme si s městem odsouhlasili podmínky provozu a pravidelně od nich dostáváme zpětnou vazbu, která je pro optimalizaci důležitá. Město má zájem na tom, aby služba fungovala a zároveň provozovatelům poskytují prostředí, které mikromobilitě pomáhá. To se mi opravdu líbí. Jsou pro službu opravdu nadšeni a hlavně otevření spolupráci.

8. Jaké máte, jako provozovatel, dohody o podmínkách provozování elektrokoloběžek s městem?

a) Zpomalovací zóna v centru města a jeho okolí na max. rychlost 15 km/h a max. rychlost 25 km/h mimo centrum.
b) Uživatel si může koloběžku půjčit a ukončit jízdu pouze na vyhrazených parkovacích místech, které vidí v aplikaci.
c) Rychlost odstranění problémů v případě, kdy je koloběžka umístěna mimo parkovací stojan. Máme stanoven maximální čas, do kterého ji musíme přemístit zpátky na parkovací místo.

9. Co marketing a komunikace, zatím vás moc není nikde vidět?

Aktuálně jsme v testovací fázi, monitorujeme provoz, zjišťujeme jaká bude poptávka. Jakmile si vyhodnotíme data, je možné, že uvidíte nějakou komunikační kampaň v médiích. Primárně se teď soustředíme na to, aby to vše fungovalo a uživatelé byli spokojeni, aby koloběžky byly v dobrém stavu a prvotní zkušenosti byly dobré.

10. Jak je to se servisem?

Servisní tým máme aktuálně v Praze, tedy když se nashromáždí větší počet porouchaných koloběžek svezeme je do Prahy a opravíme. S jednoduššími -základními opravami si poradí naši Juicseři (nabíječi koloběžek).

11. Co vandalismus, jak se lidé chovají ke sdíleným koloběžkám?

Vandalismu se snažíme předcházet vytvářením vyhrazených parkovacích míst a poskytnutím služby, které si občané budou vážit a ke koloběžkám a kolům se budou chovat s respektem. Zároveň spolupracujeme s městem a městskou policií a případné problémy řešíme přímo s nimi.

12. Jakou životnost od sdílené koloběžky očekáváte?

Tak 2 - 4 roky, záleží na tom, kolik se na ní najede kilometrů.

13. Co se stane dál s koloběžkou, která již není schopna provozu?

Co mě osobně v Lime velmi příjemně překvapilo je vnímání ekologického dopadu. Když jsem přišel poprvé do skladu, tak tam byly rozděleny části koloběžek, které už byly na odpis. Ať to byly rámy, baterky, kabely, šroubky nebo kola. Máme několik partnerů, kteří mají sekundární využití pro některé z dílů. Baterky se recyklují, vytahují se články, dávají se zase do jiných uložišť. Tedy opravdu politika recyklace je hrozně důležitá pro Lime a na to jsem opravdu hrdý.

14. Jak vnímáte konkurenci Next bike? Jejich kola a vaše koloběžky parkují na stejném stanovišti, oni dávají prvních 15 min. zdarma.

Je to konkurence, kterou vnímáme, věřím, že je v Ostravě prostor pro více provozovatelů mikomobilitních služeb. Budou určitě lidé, kteří budou více využívat Next Bike, budou lidé, kteří budou prostředky kombinovat, a věřím, že budou i lidé, kteří budou chtít jezdit spíše na koloběžkách. Vždy je to o volbě konečného uživatele a my se snažíme o poskytnutí služby, kterou uživatelé budou pravidelně využívat.

15. Dočkají se koloběžek i další města našeho kraje?

Moravskoslezský kraj máme rádi a paralelně vedeme dialog s více městy a bavíme se o možné budoucí spolupráci.

16. Z vaší nabídky na webu jsem vyčetla, že kromě elektrokoloběžek máte elektrokola Lime-E nebo chytré elektrokola Lime Bike? Přijdou i do Ostravy?

Městům chceme poskytovat co možná nejširší portfolio prostředků pro osobní přepravu. V současné době elektrická sdílená kola provozuje v Praze a časem bychom je chtěli přivézt i do Ostravy.

Pokud se vám tento článek líbil, přečtěte si i předchozí díly seriálu :

1. díl Představujeme LIME

2. díl JAK NA TO?

3. díl TESTOVAČKA a technické parametry

Magdaléna Bystroňová

Příbuzné články