4.díl/ Bolt v kraji – Sdílené elektrické koloběžky

„Sdílené elektrické koloběžky jsou důležitým prvkem městské dopravy budoucnosti. Jsou rychlé, za pár minut přejedete centrum města, i v dopravní špičce aniž se při tom zapotíte. Jejich provoz je vysoce ekologický, protože nejenže nečoudí, ale především jsou naše koloběžky vyrobeny a provozovány s cílem, být klimaticky neutrální,” vysvětluje Martin Zajíc, manažer pro elektrická kola a koloběžky Bolt pro Českou republiku, a dodává: „Jsme rádi, že přinášíme tuto moderní a k přírodě šetrnou formu městské mobility do čím dál více českých a moravských měst. Je to také součástí našeho závazku, stát se v roce 2021 největším poskytovatelem služeb mikromobility v Evropě, provozující 130 tisíc koloběžek ve více než sto městech.“

A na co dalšího jsme se Martina Zajíce, manažera pro elektrická kolo a koloběžky Bolt pro Českou republiku zeptali?

Jak Bolt zajišťuje bezpečný a ohleduplný provoz sdílených koloběžek?

Bolt usiluje o co největší součinnost s místní samosprávou, například omezení rychlosti ve vybraných ulicích či rozmístění parkovacích míst pro koloběžky pečlivě domlouváme s danou radnicí či magistrátem. Koloběžku totiž nelze jen tak pohodit do křoví nebo nechat ležet uprostřed chodníku. Kdo stroj neodstaví na k tomu určeném místě, tomu aplikace nedovolí jízdu ukončit a udělí pokutu 750 korun. Parkovací místa mohou být čistě virtuální, viditelná jen prostřednictvím aplikace, nebo pevná jako v Ostravě, kde pevná stání slouží i pro parkování kol.

Stejně tak je pro nás prioritou bezpečnost jejich provozu, proto se před zahájením první jízdy uživateli zobrazí zásady bezpečného pohybu v městském provozu a také pokyny ke správnému parkování koloběžek. Některé z těchto informací koloběžky jezdci předají v hlasové formě, což dále zvyšuje bezpečnost jejich provozu. Například omezení rychlosti jízdy v určitých zónách si tak jezdec nemusí zjišťovat na telefonu, ale dozví se je za jízdy přímo od koloběžky.

Kolik koloběžek je aktuálně v Ostravě a Frýdku-Místku? Je v plánu počet navyšovat?

Aktuálně jich máme v Ostravě přes 200 kusů, ve Frýdku-Místku pak provozujeme dalších 100 koloběžek. V případě zvýšeného zájmu jsme připraveni počty navýšit.

Jaká je cena koloběžek?

Během prvních 5 minut je cena 4 Kč za minutu, poté 3 Kč za minutu. Tedy 5 minut jízdy stojí 20 korun, půlhodina 90 a hodina 185 korun. Maximální denní sazba, která se uživateli může strhnout je 625 Kč.

Máte nějaké zvýhodněné sazby pro pravidelné uživatele koloběžek?

Aktuálně nenabízíme žádné zvýhodněné dlouhodobé sazby půjčovného. Tedy kromě Olomouce, kde testujeme týdenní a měsíční půjčovné. Pokud vše dopadne dobře a bude o ně dostatečný zájem, zvážíme zavedení i do dalších měst.

Jaké jsou technické parametry koloběžky a její životnost?

Naše koloběžka je vyrobena na základě našeho interního modelu, tedy jsme si ji v podstatě navrhli sami. Má modulární konstrukci, neboli když se na ní něco rozbije, netřeba ji složitě opravovat nebo dokonce vyřadit celou, ale stačí jednoduše vyměnit poškozený díl. Díky tomu má naše koloběžka relativně vysokou životnost, která v průměru činí 3 roky.

Technické parametry koloběžky:

Naše koloběžky pohání elektrický motor o výkonu 250 wattů. Což je mimochodem více než dvakrát tolik, než co má k dispozici marsovské vozítko Perseverance, které na Zemi váží tunu. To naše koloběžky váží pouhých 17 kilo, takže dokáží vyvinout rychlost bezmála 25 km/h. Šťávu jim dodávají baterie, které po čtyřech a půl hodinách nabíjení vydrží až 40 kilometrů jízdy. A nosnost našich koloběžek činí 120 kilogramů.

Jaká je výhoda vaší elektrické koloběžky oproti konkurenci?

Naše koloběžka má hlasovou signalizaci (koloběžka na vás mluví), což značně usnadní uživateli jízdu a zvukem mu je oznámeno, když je potřeba např. snížit rychlost v zóně s omezenou rychlostí. Koloběžka oznámí začátek jízdy, či potřebu dobití baterie. Uživatel má možnost plně se věnovat řízení a nemusí koukat do aplikace, co se děje. V tomto, hlavně z hlediska bezpečnosti, vidím u našich koloběžek velké plus.

Kdo se vám o koloběžky stará, kdo je nabíjí?

V každém městě máme partnerský tým, který se stará o svoz, rozvoz a nabíjení koloběžek a zároveň i interní tým mechaniků, kteří se starají o jejich servis.

Spolupracujete nějak s dalšími poskytovateli koloběžek – Lime, Re-volt v Ostravě?

Na základě zkušeností z jiných měst mohu říct, že mezi námi funguje určitá solidarita. Například když jede tým vyzvednout koloběžky k nabití a vidí rozbitou koloběžku od konkurence, tak si toto info předáme, abychom předešli problémům či zraněním. Také si vzájemně sdílíme lokality s větší mírou vandalismu na koloběžkách.

Jak funguje spolupráce s městem?

Spolupráce funguje skvěle, od počátku jsou jednání s nimi na velmi přátelské funkční úrovni. Sdílíme jim data, kde dochází k výpůjčkám nejčastěji. Mohou informaci využít například k budování nových stojanů. Snažíme se jim být v tomto nápomocni, být dobrým partnerem, když ta data máme a ta užitečná s nimi sdílíme.

Plánujete ve městě nějakou promo kampaň?

My se vždycky na začátku, při spuštění provozu v daném městě, snažíme informovat obyvatele o bezpečném provozu koloběžek, jak bezpečně koloběžky používat nebo jak správně parkovat. Spustili jsme kampaň na sociálních sítích, která se věnuje správnému používání, cílenou na dané město.

Předchozí díly seriálu Bolt v kraji:

1.díl/ Bolt v kraji – Představujeme

2.díl/ Bolt v kraji – Jaké služby u nás nabízí?

3.díl/ Bolt v kraji – Bolt a životní prostředí

(mabys)

Příbuzné články