Na ostravskou „sopku“ se vyplatí vyrazit na Silvestra i Nový rok

Jedno z ostravských míst, kde bude na Silvestra či Nový rok zvýšený pohyb výletníků, je halda Ema, které se také někdy říká ostravská sopka či dokonce ostravský Vesuv. Lidé zde rádi chodívají třeba pozorovat novoroční ohňostroje, ale také se protáhnout hned první den v roce.

Ema je ostravská kuželová halda, tedy lidskou činností vytvořený kopec v Slezské Ostravě na pravém břehu řeky Ostravice. Vrchol haldy byl zřejmě nejvyšším bodem Ostravy. Vlivem prohořívání, usazování a důlní činnosti se výška haldy Emy snížila a její výška se nyní udává 312 až 315 metrů. Halda nabízí pěkný výhled na Ostravu a okolní města a vesnice, Beskydy, Nízký Jeseník či Moravskou bránu.

Na stránkách Visit Ostrava!!! je popsáno, jak se na haldu nejlépe dostat. Trasa procházky začíná u ostravské Nové radnice. A pak je doporučeno vydat se proti proudu Ostravice až k zelené lávce u Krajského soudu. „Přejděte po ní řeku a pokračujte již po slezském břehu k ocelovému mostu M. Sýkory. Přejděte ulici Bohumínskou a kolem památníku osvobození v podobě tanku pokračujte k budově Slezskoostravské radnice. Od radnice se vydejte vzhůru po žluté značce ulicí Keltičkovou, která je pojmenovaná po kováři, jenž dle legendy jako první objevil v Ostravě uhlí. Jeho památce je věnováno malé soukromé muzeum Keltičkova kovárna.

U posledního z moderních řadových domků odbočte vpravo a ulicí Na Františkově pokračujte rovně, přejděte ulici Na Baranovci a za řadovými garážemi odbočte vpravo do ulice Pod Výtahem (pojmenované podle nákladní lanovky, která tu kdysi vedla). V břehu po levé straně si možná všimnete betonového "einmann bunkru", který sloužil za II. světové války jako pozorovatelna.

Z ohbí ulice Pod Výtahem, která klesá a plynule přechází v ulici Na Burni, je krásně vidět těžní věž a areál býv. Dolu Petr Bezruč (Terezie). U tabule naučné stezky se opět napojte na žlutou turistickou značku a pokračujte po ní ulicí Vlčkova (spíš než o ulici se zde jedná o lesní stezku) k prvnímu rozcestí, na němž odbočte vlevo a pokračujte vzhůru až na další rozcestí s informační tabulí.

Z rozcestí se vydejte vyšlapanou cestičkou v řídkém lesíku a zahajte vrcholový výstup na haldu Ema. Odměnou za trochu námahy vám bude nepřekonatelný pohled na Ostravu a široké okolí. Těsně pod vrcholem minete rozptylový koš z kamení, jenž slouží k rozptylování plynů vznikajících uvnitř haldy. Zde se také na několika místech můžete přesvědčit o tom, že povrch haldy je skutečně horký.“

Dále se pak doporučuje například návštěva nedaleké ostravské zoo: „Pokud jste se už pokochali výhledem, sejděte po zalesněné straně haldy po žluté turistické značce, na rozcestí pod kopcem se dejte vlevo a na dalším rozcestí turistických cest vpravo ve směru k zoo. Pokračujte po místním značení a zhruba po 500 metrech dorazíte ke vstupu do Zoologické zahrady a botanického parku Ostrava.“

Jiný tip: „Pokud nechcete procházku ukončit u (v) zoo, dejte se na rozcestí pod haldou Ema doprava a pokračujte po žluté značce a naučné stezce zpět ve směru do centra města. Po cestě minete nový židovský hřbitov, centrální hřbitov s kostelem sv. Josefa a Slezskoostravský hrad. Ve stínu vyšší a známější haldy Ema je sousední halda Terezie, z jejího vrcholu není výhled, přesto stojí za odbočku.“

Díky teplu, které z hory vyvěrá, na haldě roste teplomilná flóra. Vyskytuje se zde také stepní fauna. Na severní straně je hustý les, jižní strana (která stále prohořívá) je zatím holá a panuje na ní subtropické klima, kde se ani v zimních měsících nevyskytuje sníh, ale roste zde celoročně tráva.