Pohybové dobrodružství plné emocí se připravuje v Ostravě

Soubor baletu Národního divadla moravskoslezského uvede ve čtvrtek 16. března 2023 v české premiéře celovečerní choreografii izraelského tvůrce Ohada Naharina s názvem Hora. Naharin je jednou z nejvýznamnějších osobností současné světové taneční scény, udává už několik desetiletí směr, styl a ovlivňuje vývoj současného tance. Divadlo zve také na veřejnou generální zkoušku, která se uskuteční o den dřve v 11 hodin v Divadle Jiřího Myrona.

Sám choreograf přirovnal Horu k hřišti s vlastními pravidly: Jedenáct tanečníků rozehraje pohybovou fantazii na hudbu, kterou všichni dobře známe. Pohyby, které vidíme, jsou ale nečekané, originální, jdou až na hranici lidských možností. Na scéně dominuje až fluorescenční zelená barva, tanečníci v minimalistických černých kostýmech tvoří před diváky něco nového, úžasného a „strašidelně krásného“. Naharinova Hora vyvádí diváka z uklidňujícího pohodlí něčeho jemu dobře známého do vzrušujícího objevování neznámého.

Dojem podpoří také použitá hudba – přenáší Horu z oblasti poznatelného do čehosi nadpozemského. Ohad Naharin spolupracoval se dvěma špičkovými japonskými skladateli a instrumentalisty elektronické hudby. Isao Tomita upravil například slavné melodie Clauda Debussyho, Modesta Musorgského, Richarda Strausse, Edvarda Griega, ale třeba i ústřední hudební motiv Johna Williamse z filmu Hvězdné války. Naharin použil také skladbu Datamatrix v aranžmá Rjódžiho Ikedy.

Tanečníky v Ostravě vybírali a balet nastudovali Hani Sirkis a Matan David. Tým Ohada Naharina kladl důraz na vnímavost a mentální naladění našich tanečníků. „Stává se, že tanečníci dokáží udělat hned ze začátku vše technicky správně, ale chybí jim vášeň a nedokáží se už nikam posunout. Nás mnohem více zaujmou ti, kteří na první pohled možná nevypadají podle našich představ, ale je jasné, že do toho půjdou naplno a budou se proměňovat a vyvíjet. Zároveň hledáme takové, kteří dokáží pracovat s různými fyzickými aspekty a zkoumat pohyb na několika úrovních – mohou být výbušní a rychlí, mohou dobře využívat své rozsahy, sílu nohou atd. Je také třeba, aby se všech jedenáct tanečníků na scéně maximálně sehrálo jako skupina,“ řekl ještě před uzavřením finálního obsazení baletní novinky v Ostravě Naharinův asistent Matan David. Vybráno nakonec bylo 22 členů souboru NDM.

Pro všechny členy souboru baletu to byla zcela nová zkušenost: „Na Hoře se mi líbí už samotný koncept, kdy dílo a baletní sál jsou hřištěm, kde můžete bádat, hrát si s různou dynamikou a hudbou a hlavně – chyby tam nejsou zakázány, ale jsou považovány za nezbytný krok ke zlepšení a nalezení nových metod, jak přizpůsobit své tělo a mysl pohybu,“ řekl Simone Giroletti.

„Choreografie vás nutí k upřímnosti, za každým pohybem je myšlenka nebo pocit, a pokud nejste upřímní a zcela se pohybu neodevzdáte, vizuálně to působí nepřirozeně. Je to jedno z nejnáročnějších děl, které jsme dělali, a to jak fyzicky, tak psychicky. A určitě to ukáže divákům něco zcela nového a vyvolá v nich emoce, které pravděpodobně nečekali,“ shrnul Barnaby James Packham.

(hav s využitím tiskové zprávy, foto: ndm.cz)

Příbuzné články