Ostrava se stane na konci června centrem současné opery

Nenechte si ujít už 6. ročník festivalu oper 20. a 21. století, který se v Ostravě bude konat od soboty 25. do čtvrtku 30. června 2022. Bienále festivalu NODO / New Opera Days Ostrava nabídne osm světových a českých premiér hudebního divadla současnosti. Ty budou uvedeny v Národním divadle moravskoslezském, na krytém náměstí Trojhalí Karolina a lyžařské sjezdovce v Palkovicích. Na programu festivalu budou operní díla a vokální performance osmi skladatelů – Luigiho Nona, Salvatora Sciarrina, Petra Kotíka, Matouše Hejla, Miroslava Tótha, Judith Berkson, Jamese Laytona a Lucie Páchové. Program festivalu tak zahrne díla nejen známých skladatelů, ale i mladé generace.

Festival bude zahájen dílem Salvatora Sciarrina Superflumina, jehož námětem je bezdomovectví, samota a opuštěnost. Šestidenní přehlídka vyvrcholí zvukově-prostorovým monumentem Prometeo. Tragédie slyšení. Jeho autorem je nejvýznačnější italský skladatel 20. století Luigi Nono. Prostor rozezní čtyři orchestry s dvěma dirigenty, pěvecký sbor, řada instrumentálních i vokálních sólistů, narátoři a rozsáhlá elektronická aparatura. To vše na osmi v několika metrech nad zemí vyvýšených pódiích, v prostoru krytého náměstí Trojhalí Karolina v centru Ostravy. Na produkcích osmi oper se letos podílejí týmy a umělci od nás, z Polska, Německa, Itálie, Slovenska, USA a Velké Británie.

Součástí NODO 2022 bude také kompletní provedení Many Many Women od Petra Kotíka. Tento opus magnum z let 1975–78, šestihodinová skladba (bez přerušení) na text Gertrudy Stein (krátká povídka Many Many Women z roku 1910) dostane poprvé scénickou podobu. Jejím autorem je berlínský režisér, scénograf a výtvarník Jo Fabian.

Jak Many Many Women, tak Prometeo se naprosto vymykají tradičnímu pojetí opery. Přesto je Prometeo (1981–84, rev. 1985) Luigiho Nona všeobecně považován za jeden z vrcholů poválečného hudebního divadla. U Kotíkovy skladby je tomu jinak – skladba původně vznikla jako čistě koncertní dílo, které svou formou a mimořádným výkonem šesti zpěváků vybízí ke scénickému provedení.

Luigi Nono, se kterým na Prometeovi spolupracovali výtvarník Emilio Vedova a (tehdy mladý) architekt Renzo Piano, pátrá ve svém díle po smyslu hudby a umění obecně. Nono se zde v úzké spolupráci s italským filozofem a politikem Massimem Cacciarim přiklání spíše ke konceptuálnímu pojetí opery. Premiéra první verze díla se uskutečnila v roce 1984 v odsvěceném benátském kostele San Lorenzo, o rok později už pak zazněla v revidované, finální verzi, a to v milánské tovární hale ocelářské firmy. Tímto „chrámem průmyslu“ bude v Ostravě Trojhalí Karolina – obří postindustriální prostor, který se stane jedním z protagonistů celého díla. Scénické realizace Prometea se ujme tandem Jiří Nekvasil a David Bazika a technický tým Národního divadla moravskoslezského v čele s Otakarem Mlčochem.

Festivalový program:
25. června Superflumina – Divadlo Jiřího Myrona
26. června Opera Ibsen/Přízraky – Divadlo Antonína Dvořáka
27. června Many Many Women – Divadlo Jiřího Myrona
28. června Partial Memories / saudade / Approximate – Divadlo Antonína Dvořáka
29. června Nulanus – skiareál Palkovice
30. června Prometeo. Tragedia dell‘ascolto – Trojhalí Karolina

Podrobnosti najdete na newmusicostrava.cz/cz/nodo/nodo-2022.

Posláním festivalu NODO/Dny nové opery Ostrava je přispět k otázkám rozvoje opery a ukázat možnosti a podoby hudebního divadla v 21. století. NODO (bienále) se koná od roku 2012 a střídá se s festivalem Ostravské dny (liché roky), který je zaměřený především na hudbu koncertní. NODO pořádá Ostravské centrum nové hudby ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským. Jedná se o jediný festival svého druhu v České republice.

NODO uvádí operní díla v českých a světových premiérách, scénicky či koncertně, v kamenných divadlech i industriálních prostorách ve špičkovém provedení zejména zahraničních umělců.

(hav s využitím tiskové zprávy, foto Petra Kotíka: newmusicostrava.cz)

Příbuzné články