Za krásnými mandalami a dalším uměním buddhismu do Olomouce

Výstava umění tibetského buddhismu nazvaná Mandaly ve větru je až do 27. srpna 2023 k vidění v Galerii Arcidiecézního muzea Olomouc. Prázdninový výlet do jednoho z nejkrásnějších moravských měst tak můžete spojit s objevováním duchovních a uměleckých předmětů spojených s tibetským buddhismem.

Návštěvníci na výstavě spatří jeho reprezentativní výběr z rozsáhlé sbírky Náprstková muzea. Celkem je k vidění na 150 předmětů, většinou malby, drobné votivní obrázky a plastiky. „Umělecká tvorba byla v buddhistickém pojetí tradičně vnímána jako podpora tří aspektů buddhovství: těla, řeči a mysli. Jednotlivé předměty po staletí sloužily jako prostředky k meditaci, modlitbě i k didaktickým účelům. Vyznačují se bohatou ikonografií, hlubokou symbolikou a mistrným zpracováním materiálů,“ vysvětluje autorka výstavy Helena Heroldová, kurátorka Národního muzea – Náprstkova muzea.

Výstava je k vidění v několika místnostech. „V první místnosti je Buddha coby učitel – návštěvníkům představuje uměleckou podobu mandal. Dále ukáže ochránce víry, někdy se jim říká hrozivá božstva, která mají za úkol odstrašit nepřátele víry, nikoliv však děsit věřící. To bódhisattvy jsou hodná božstva, která pomáhají v cestě za vysvobozením v koloběhu životů,“ nastiňuje dále podobu výstavy Heroldová. „Ve třetí místnosti budou soubory obětin a umístili jsme tam i plastiky zobrazující tantrické dvojice – božstvo se svým ženským protějškem. Poslední místnost patří malbám a plastikám – zobrazení bílé a zelené Táry, což je ženské božstvo, osobní, meditační, mírumilovné a slitovné. Velmi vzdáleně by se její role dala přirovnat k Panně Marii v křesťanství,“ upřesňuje kurátorka.

Chybět nemohou už zmíněné mandaly, které se objevují i v názvu výstavy. „Mandala je ale termín, který je často nepochopen. Jedná se o jakýkoliv kruhový tvar. V tibetském buddhismu je to vlastně plán paláce, ve kterém sídlí božstvo. Je to kruh, v něm je čtverec a plno dalších abstraktních vzorců. Je to takový pohled na mapu či plán seshora a uprostřed je umístěno božstvo,“ upozorňuje Heroldová s tím, že když se v 19. století rozšířilo povědomí o tomto druhu umění, tak nepoučení diváci mnohdy přisuzovali mandalám se složitými ornamenty jiné významy.

Buddhovo učení není teistické, nevysvětluje vznik a fungování světa. Jeho jediným předmětem a cílem je pouze cesta, která vede člověka k vysvobození – nirváně. „Ta je definována jako konec strasti, potlačení lpění na existenci, chtivosti, nenávisti a klamu, oblast absolutního míru, osvícení a věčná blaženost,“ poodhaluje tajemství buddhismu kurátorka Muzea umění Gabriela Elbelová.

Bližší informace najdete přímo na stránkách muzea olomouckého muzea.

(hav, foto: facebook.com/muzeumumeni)

Příbuzné články