Nejen sedmitunová plastika v PLATO

Počtvrté dojde v PLATO k proměně užitného a výstavního prostoru. V září otevřený displej – prezentační místo galerie – doplňuje nová instalace estonské autorky Marge Monko, která za své východisko zvolila reklamu na dámské prádlo. Další výraznou proměnu podstoupí galerie díky prezentaci uměleckých děl ze sbírky společnosti Deutsche Telekom. Od 21. listopadu tak budou mít návštěvníci mimo jiné jedinečnou příležitost nahlédnout, jak o současném umění uvažuje jeden ze světových gigantů na poli telekomunikačních služeb.

V rámci cyklu Dočasné struktury vznikají v PLATO funkční zóny, se kterými se může veřejnost setkat běžně v galeriích po celém světě. V Ostravě je toto zázemí budováno postupně v šesti na sebe navazujících intervencích ve spolupráci s umělci z Česka i ze zahraničí. Přímo pro PLATO tak už vzniklo bistro, zahrada, prodejna knih, šatna nebo dvě prezentační místa - displeje. Specifickou „výzdobu“ prostor galerie letos zajišťují umělecká díla z korporátních a nemuzejních sbírek, po J&T Bank a statutárním městu Ostravě jsou v PLATO představeny sbírky společnosti Deutsche Telekom, pod kterou spadá také český T-Mobile.

Právě prezentační místo – displej – dozná v rámci Dočasných struktur několika proměn, o jednu z nich se postará umělkyně Marge Monko z Estonska. Ta v současnosti vede ateliér fotografie na akademii umění v Tallinu a je laureátkou několika prestižních ocenění. Mezi významné instituce, kde Marge Monko dosud samostatně vystavovala, se řadí například vídeňský mumok nebo švýcarské Fotomuseum Winterthur.

Pro dočasnou strukturu nazvanou displej připravila Marge Monko instalaci Čirá slabost / Sheer Indulgence, která prostřednictvím odkazů na reklamu na dámské prádlo tematizuje lidské tužby a užití jazyka, kterým jsou produkty těchto tužeb prezentovány. „Titul práce jsem si vypůjčila z názvu reklamní řady punčoch uvedené firmou Burlington v roce 1978. Je to slovní hříčka, která zaprvé odkazuje ke kvalitě silonek – jemnost a čirost, ale také naznačuje, že nošení těchto produktů poskytuje uspokojení, které nemá srovnání, a stává se tedy pro ženy neodolatelnou slabostí,“ vysvětluje autorka instalace Marge Monko.
Vedle rozšíření displeje je v PLATO představen také třetí a poslední kurátorský výběr z korporátních a dalších nemuzejních sbírek. Kurátoři Marek Pokorný, Nathalia Hoyos a Rainald Schumacher vybrali ze sbírek společnosti Deutsche Telekom práce devíti umělců. Prostorovou část výstavy tvoří struktura sochaře Tobiase Putriha. Ta je složena z přibližně tisíce dřevěných částí a zabírá plochu téměř 300 čtverečních metrů.

Druhou část dekoru tvoří videa prezentovaná na deseti obrazovkách rozmístěných na stěnách a v prostoru galerie. Celkem osm umělců z Polska, Slovenska, Slovinska, Bosny, Moldavska, Rumunska a Turecka reprezentuje umělecké scény zemí střední a jihovýchodní Evropy, na něž se sbírka dlouhodobě zaměřuje. „Jsem velmi rád, že můžeme alespoň drobně upozornit prostřednictvím tvorby dvou významných osobností například na současné umění v Turecku, o němž se toho v našem prostředí ví jen velmi málo, byť jeho profiloví autoři patří mezi pravidelné frekventanty všech globálních přehlídek,“ doplňuje k volbě autorů kurátor Marek Pokorný.
Kromě zahájení Dočasných struktur doplní Zahradu budoucnosti, otevřenou v květnu 2018, dalšími uměleckými objekty autor původního projektu Matyáš Chochola, laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2016. Šatna od Kláry Hosnedlové se pak poprvé stane jakousi galerií v galerii, kde tentokrát představíme fotografie Vojtěcha Veškrny zachycující performanci, která se uskutečnila den před zářijovou vernisáží Dočasných struktur 3.
Informace o výstavě najdete na našich webových stránkách www.plato-ostrava.cz/cs/Docasne-Struktury-4. (tisková zpráva)

Příbuzné články