Elitní cyklokros pod vysokou pecí se silnou mezinárodní konkurencí

Už doslova za pár hodin se v ostravských Dolních Vítkovicích postaví na start tuzemská i evropská cyklokrosařská elita. Krosový závod Evropského poháru a elitní závod HSF System Velké ceny Ostravy se uskuteční v sobotu 30. září a v neděli 1. října 2023. Závody juniorů, juniorek, mužů a žen do 23 let, a také mužů a žen v kategoriích Elite, jsou zařazeny do kalendáře UCI v úrovni C2. Startovat bude třeba český šampion Michael Boroš i jeho týmový kolega Adam Ťoupalík. Závodníky opět čeká průjezd vysokou pecí, strmé schodiště, přejezd koksárenských vozů i náročná pasáž v písku.

„Musím říct, že Evropská cyklistická unie UEC letos bere Evropský pohár opravdu vážně. Seriál bude mít pět zastávek a Ostrava je první z nich. Následuje Švédsko, Slovensko, Velká Británie a Itálie. To se promítá i do zájmu závodníků. Kontaktovali nás Belgičané, Nizozemci, Němci a dokonce Švédové. Samozřejmě očekáváme českou, polskou a slovenskou ekipu,“ prozradil ředitel závodu Radovan Šťastný.

Evropský pohár je určen závodníkům a závodnicím v kategoriích kadetů, kadetek, juniorů, juniorek a mužů i žen do 23 let. „Tak aby co nejširší pole mladých krosařů získalo možnost závodit v kvalitní mezinárodní konkurenci. Jejich ostravské závody jsou tedy zařazeny v kalendáři UCI na úrovni C2. To pro ně znamená možnost získat hned v úvodu sezóny body do mezinárodního žebříčku i slušné prize money, na které by ve Světovém poháru v konkurenci belgických a holandských jezdců jen těžko dosáhli,“ vysvětlil organizátor Miloš Židík.

Ve startovní listině se objeví i nejlepší domácí jezdci Michael Boroš s Adamem Ťoupalíkem. Druhý jmenovaný si ostravskou trasu vyzkoušel už před dvěma lety. „Závod byl velmi zajímavý prostorem, ve kterém se uskutečnil. Trať doznala malých změn, takže se těším na novinky, protože atmosféra měla něco do sebe. Místem konání totiž byl závod úplně jiný, než všechny ostatní krosy,“ prozradil Adam Ťoupalík.

Specifikem trati v Dolních Vítkovicích je nejen prostředí, ale také rozmanitost povrchů. Od prosince přitom prošla zásadní proměnou. „Myslím, že bude ještě dynamičtější. V některých pasážích se změnil i její směr. Rozhodli jsme se pro letošek a budoucí ročníky využít hlavní třídu Vítkovické ulice pro prostor startu a cíle. Je to ulice, která má monumentální rozměry a myslím si, že i dojezd, který je do mírného kopce, má ty parametry, jaké by měl mít závod, který by do budoucna mohl být i závodem Světového poháru,“ popsal ambice pořadatelů ředitel závodu a autor trati Radovan Šťastný. „Vloni jsme slibovali sedm různých povrchů. Já jsem letos dokonce napočítal víc. Je to škvára, asfalt, hlína, tráva, kostky, umělý koberec, dřevo, písek, guma. Takže jestli dobře počítám, jsme na devíti a určitě jsem ještě na něco zapomněl. Jistě, kovové plotny. Takže deset,“ vypočítal autor trati Radovan Šťastný. Chybět nebude ani prudký sjezd z vysoké pece, nebo schody s převýšením 8 výškových metrů na 10 metrech délky.

Na závodech HSF System Velké ceny Ostravy a UEC Evropského poháru v cyklokrosu dostanou možnost startovat také žáci a žákyně do 15 let, kadeti a kadetky i muži a ženy kategorií Masters.

Všechny informace najdete na www.cyklokrosostrava.cz.

(hav s využitím informací od pořadatelů, foto: cyklokrosostrava.cz)