Zkuste to bez vlastnictví osobního automobilu

Mnozí v těchto dnech přemýšlí, jak ušetřit či jak se alespoň částečně zbavit závislosti na ruské ropě. Jedním z řešení je zbavit se vlastního automobilu. Jeho provoz je totiž velmi drahý. K tomu se aktuálně také snaží motivovat akce Do práce na kole, do které se mohou zapojit nejen cyklisté už letos v květnu.

Akce se letos v celé České republice koná již podvanácté a jejím cílem je motivace lidí k dopravě do práce „bezmotorově“, tedy nejen na kole, ale i třeba pěšky, na kolečkových bruslích nebo koloběžce. Na stránkách výzvy se pravidelně objevují příspěvky, které popisují benefity, které z bezmotorové dopravy vyplývají. Pěší chůze či jízda na kole například přispívají k upevnění zdraví či psychické pohodě, nezatěžují tolik životní prostředí a jsou navíc velmi levné.

Auto je jednou z nejdražších spotřebních věcí v domácnosti
Vlastnictví auta může být sice pohodlné, ale také velmi drahé, a to jak pro majitele, tak pro společnost jako celek. Pořadatel akce Do práce na kole uvádí v této souvislosti, že mezinárodní tým výzkumníků spočítal, že celoživotní náklady (50 let) na vlastnictví malého auta typu Opel Corsa, jsou zhruba 600 000 eur (tedy téměř 14,5 milionu Kč), z čehož 41 % platí celá společnost.

Výzkum vycházel z reality německé, ale jeho principy fungují i v jiných zemích. „Auto je jednou z nejdražších spotřebních věcí v domácnosti, přesto se jeho soukromé a veřejné financování dost podceňuje. Ať už jde o náklady na kilometr, rok nebo celoživotní řízení,“ vysvětlil Forbesu vedoucí výzkumu Stefan Gösling. Auto je drahý špás nejen kvůli své vysoké pořizovací ceně a rychle ztrácející hodnotě, ale také kvůli dalším nákladům: pojištění, opravám a pohonným hmotám. Veřejné náklady, známé jako negativní externality, pak zahrnují emise, mýto, hluk, zranění a úmrtí při nehodách, poškození silnic a náklady na zdravotní systém jako cenu za lenost.

Parkování zdarma není zdarma
Další podporu pak představuje parkování zdarma na mnoha různých místech. 250 miliónů amerických aut má k dispozici zhruba 2 miliardy parkovacích míst a přesto 95 % času stojí na jednom místě. Gössling založil své kalkulace na řízení osobního auta a 15 000 najetých kilometrech ročně v průběhu 50 let. I předchozí studie za použití jiných parametrů dospěly k podobným závěrům. Například roce 2007 ve své knize Deep Economy environmentalista Bill McKibben píše: „Domácnosti mohou za život ušetřit i 750 00 dolarů, pokud veřejná doprava funguje natolik dobře, že si nemusí pořizovat druhé auto.“

Společnost dotuje motorismus
Důležitá je také cena silnic. Britská parlamentní transportní komise twetovala počátkem února, „že je čas na upřímnou debatu o zdanění motoristů“ a její report navrhuje, že správné by bylo platit za každý ujetý kilometr. Jde jistě o emotivní téma. V roce 2007 podepsalo 1,8 milionů Britů petici proti zpoplatnění silnic, právě z obavy ze zvyšování nákladů na používání aut. Aby předešla podobné argumentaci, komise ve své zprávě zdůrazňuje, že takové zpoplatnění nemá sloužit jako mechanismus pro snižování najetých kilometrů a že většina motoristů by nakonec zaplatila „stejně nebo méně, než platí nyní“ ve stávajícím systému.

Kdo to tedy platí? My všichni. Společnost dotuje motorismus, což není fér vůči těm, kteří auto nevlastní. „Jedna z pěti německých domácností nemá auto, přesto na individuální motorovou dopravu přispívá,“ říká Gössling. Pro ty, kteří vydělávají hodně peněz, není nic z výše uvedeného podstatné. Pokud je ale váš příjem nižší, celoživotní náklady na vlastnictví a provoz auto už mohou pěkně bolet. Podle Gösslinga by bylo řešením, kdyby města byla designována tak, aby v nich lidé mohli být mobilní i bez auta. Jenže to je řešení, které by se nemuselo líbit „výrobcům automobilů, kteří jsou úzkostní z představy, že by lidé nekupovali auta“.

„Náš výzkum ale neříká, že je potřeba lidem brát jejich auta, říká jen, že je nejspíš ekonomicky rozumnější investovat do infrastruktury, která je levnější, například ta pro aktivní mobilitu. Tu pak lidé začnou automaticky využívat. V Německu roste popularity cyklistiky velmi rychle,“ říká vědec. A dodává, že k ní nikdo nikoho nenutil, lidé ji sami chtějí. Chtějí být zdravější. Řady studií dokládají, že aktivní doprava není dobrá jen pro fyzické zdraví, ale i pro to mentální. Ve městech je navíc cyklistika mnohem rychlejší než doprava autem.

Auto místo dovolené
Změna může přijít rychle a lepší pochopení celkových nákladů na osobní automobilovou dopravu ji může ještě uspíšit. Obzvlášť u lidí, kteří si nyní kvůli vlastnictví auta nemohou dopřát třeba dovolenou. „Většině nízko a středně příjmových domácností škodí přístup, který upřednostňuje osobní automobilovou dopravu před dostupnějšími a ke zdrojům šetrnějšími způsoby přepravy. Tato politika nutí mnoho domácností, aby si kupovaly více vozidel, než si mohou ve skutečnosti dovolit, a ukládá velké externí náklady na lidi, kteří využívají veřejnou dopravu, cyklistiku a chůzi,“ píše se v závěru Gösslingovy studie.

Celé zamyšlení, z něhož byly vybrány nejzajímavější úryvky, najdete na dopracenakole.cz. A pro další inspiraci, jak žít bez auta, se můžete podívat třeba na blog jedné frýdecko-místecké "car-free" rodiny.

(hav, foto: dopracenakole.cz)

Příbuzné články