Plánované „Ostravské metro“ vzbuzuje vášnivé diskuse

Dopravní podnik Ostrava představil návrh nového řešení linkového vedení tramvajové dopravy v Ostravě. Základními parametry návrhu je zdůraznění role tří páteřních linek, které budou jezdit ve špičce v intervalu 3 až 5 minut a o víkendech 10 minut.

Podle dostupných informací je systém, pojmenovaný jako „Ostravské metro“, inspirován moderními provozy v západní Evropě. Nový model linkového vedení tramvají v Ostravě je navržen na základě kontinuálně sbíraných dat o obsazenosti vozidel. Novými kapacitně posílenými páteřními linkami jsou linky č. 1, 2 a 8. Ostatní linky, kterých bude nově pouze sedm, budou na ty páteřní navazovat.

Podle Jana Dohnala, náměstka primátora pro dopravu, není v tuto chvíli rozhodnuto o termínu zavedení změn. „Vůbec poprvé otevíráme diskusi nad takovýmto návrhem a než změny zavedeme, chceme, aby se s nimi cestující v klidu a s potřebným předstihem pořádně seznámili. Na podněty jsme připraveni reagovat a do návrhu je případně zapracovat.“

„Nový koncept je v podstatě takové ostravské metro. Cestující už nebudou potřebovat jízdní řád, dostanou se na zastávku páteřní linky a ‘něco pojede.‘ Tramvaj by měla být vždy tzv. na dohled. Důležité je také posílení dvou autobusových linek pro zajištění přímého a rychlého spojení městské části Jih s Porubou. Na rovinu říkáme, že systém přinese v některých případech více přestupů, nová, pro někoho možná nezvyklá spojení, ale také i konec některých známých spojení. Žádný systém, ani náš nově navrhovaný, nevyhoví všem. Přesto věříme, že nový koncept má jednoznačně potenciál výrazných přínosů pro Ostravu i většinu cestujících,“ dodává Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel DPO.

Návrh na změnu linkového vedení doprovází komunikační a informační kampaň. Informace najdou zájemci na speciálních webových stránkách. K dispozici je tam schéma navrženého plánu sítě, podrobné informace o popisu změny i kontaktní formulář pro pokládání dotazů a podnětů. Předně tam ale cestující najdou autonomní vyhledávač, kde si mohou vyzkoušet, jaká spojení jim nový systém nabídne. Na sociálních sítích kampaň doprovází vysvětlující video.

Návrhu si všiml také například server Z dopravy. Pod článkem se rozpoutala vášnivá diskuse. Například uživatel Staňa Míček uvedl, že si myslí, že ani se změnou nebude mít větší problém se dostat z bodu A do bodu B. Na to mu Lucie Trojková odpověděla: „To jo, ale pokud jezdíte každý den do práce a dostupnost se vám zhorší kvůli nuceným přestupům, je to o nervy. Mě se to tak nedotkne, jezdím centrum - Poruba. Ale jiných ano, třeba Třebovice - centrum. Navíc v souvislosti s omezováním osobní dopravy městem hlavně v centru je člověk rukojmím DPO.“ Našli se ale i Ostravané, který celý návrh označili za „katastrofu“.

Diskutuje se kupříkladu i na Twitteru. Například Jan Lenart, který mimo jiné učí na katedře fyzické geografie Ostravské univerzity, zde uvedl svou analýzu schémat tramvajových linek v Ostravě. Ta podle něj „ukazuje, snižující se podíl linek zajíždějících do centra. Nastavení tramvajové dopravy, která je dlouhodobě chápána jako páteřní, tak podporuje polycentricitu města, která je uváděna odborníky i strategickým plánem Ostravy jako problém.“

Ať už debata dopadne jakkoliv, jisté je, že s ostravskými tramvajemi se musí počítat i do budoucna. 

(hav, grafika: dpo.cz)

 

Příbuzné články