O ceně za parkování nejen v Orlové

Město Orlová bude pronajímat parkovací stání v podzemní garáži pod náměstím 28. října v Orlové-Lutyni. Rada města stanovila vyvolávací cenu za pronájem parkovacího místa ve výši 2 420 Kč. To je možná pro mnohé docela vysoká cena. Názory na postup města se ale liší. Mnozí vnímají cenu jako přemrštěnou, ozývají se ale i hlasy, že Orlová našla odvahu nacenit parkovací stání v podzemních garážích podle skutečných nákladů.

Podle dostupných informací se zájemci mohou zúčastnit licitace, která se bude konat v pondělí 24. dubna 2023 od 15 hodin v zasedací místnosti Zastupitelstva města na Městském úřadě Orlová. Jak již bylo uvedeno, rada města stanovila vyvolávací cenu za pronájem parkovacího místa ve výši 2 420 Kč vč. DPH/měsíc. Podzemní garáže jsou monitorovány kamerovým systémem se záznamem a čidly, která umožňují vjezd automobilům na CNG a LPG. Prostor hlídá také obsluha, která je k dispozici po celý týden. Nájemní smlouvy budou uzavírány na dobu neurčitou, s tím, že nabídnutá cena (smluvní cena) se bude každoročně navyšovat o míru inflace předchozího kalendářního roku.

Například na Facebooku města se diskutuje o tom, jestli není cena příliš vysoká. Například uživatel Vitto Scaletta radnici vzkazuje: „Za tu cenu se můžete na ta prázdná místa tak akorát dívat.“ Martin Votka si myslí, že „ještě ten tisíc by byl rozumný a nakonec by se ty garáže zaplatili rychleji.“ A dodává, že „takhle si to pronajme snad 10 lidí a výsledek bude žalostný. Nejsme v Praze a zase tolik bohatých zde nebydlí…“

Najdou se však i hlasy, kterým úvahy radních zase tak scestné nepřipadají. Například na Twitteru píše Tomas Chorzempa, že „Orlová našla odvahu nacenit parkovací stání v podzemních garážích podle skutečných nákladů.“ A v diskuzi navíc doplňuje, že „kontext je spíš ten, že velká část obcí a měst parkování pořád zcela nepochopitelně uměle dotuje.“

V diskuzích o dotovaném parkování, které je pro veřejné finance velkou zátěží, se stále častěji používá termín „parkovací socialismus“. Zajímavý příspěvek na toto téma nedávno publikoval na svém Facebooku David Witosz, místostarosta Moravská Ostrava a Přívoz. Inspirací mu bylo jeho putování po Japonsku. Mimo jiné napsal: „Rozdíl mezi ČR a Japonskem je ten, že v Japonsku prakticky neexistuje parkování zdarma na ulici. Zjednodušeně tady zadarmo parkovat nelze a to má za výsledek, že se zde rozvinul trh s parkováním. Díky tomu zde jdou značné prostředky do parkovacích kapacit všeho druhu. Od vysokých karuzelových věží, do země zajíždějících míst, různých automatizovaných hangárů až po klasické parkování v prolukách. Stejně tak lidé, když staví dům, tak pamatují, že auto nemohou nechat stát na ulici. A teď to nejlepší. Všechny ty parkovací místa jsou soukromá, řeší je soukromý kapitál a kdo má auto, tak ví, že stejně jak něco stojí auto, pneumatiky, povinné ručení, či benzín, tak stejně něco stojí parkování. Berou to za naprosto přirozenou věc.
Jeden Japonec se dost zasmál když jsem mu řekl, že u nás lidé nechtějí platit za parkování. Jeho slova: Má na auto, má na parkování, nemá na parkování, ať jede MHD. Taky jsem se zasmál, ale trpce.“

Witosz pak glosuje: „Ano, žijeme v parkovacím socialismu. V Kyoto, kde je příjem města na hlavu 120 tisíc Kč (2021), nenapadne obyvatele chtít po municipalitě, aby jim zařizovala ze společných daní parkovací místo. V Ostravě, kde je příjem na hlavu 35 tisíc Kč (2021), však někteří vysokoškolští burani jsou schopni nadávat na politiky, že jim nezařídí místo před domem v centru a oni si nemohou vytáhnout poličku (konkrétní příklad z praxe). Parkování v ČR se nevyřeší do doby, než tenhle parkovací socialismus neskončí.“ V příspěvku je ale toho ještě více, co stojí za zamyšlení.

To vše napovídá, že parkovací politika ve městech se bude muset brzo změnit. Je téměř jistě, že si majitelé automobilů za městské parkování budou muset připlatit. V konečném důsledku na tom však mohou vydělat všichni.

(hav, foto: mesto-orlova.cz)

Příbuzné články