Netradiční fotografie jsou k vidění v ostravském Domě umění

Výstavu post-konceptuálních fotografií třinácti českých fotografů a multimediálních umělců můžete navštěvovat až do konce roku 2022 v ostravském Domě umění. Výstava nazvaná  Post-objektiv prezentuje snímky z let 1998 až 2020, které pocházejí z fotografické nedávno založení sbírky Galerie výtvarného umění v Ostravě. Cílem výstavy je odhalit všechny roviny, jež se v nedávné době ve fotografii objevily a v současném umění ji posunuly mezi často užívané médium.

"Fotografie prošla v posledních třiceti letech razantním vývojem. Odpoutala se od pojmu umělecká a stala se spíše demonstrací myšlenky a záměru, který není založen jen na zachycení krásy, jak jsme to znali z dřívější praxe," vysvětluje Jaroslav Michna, kurátor výstavy.

Autoři vystavených snímků se ve svém přístupu inspirovali konceptuálními fotografiemi Jana Wojnara, Hugo Demartiniho nebo Jiřího Kovandy z 60. a 70. let 20. století. Současní umělci od nich převzali především svobodu, například v zachycení procesuality, digitální manipulaci a v intermediálním průniku. Post-konceptuální přístup k fotografii proto může mít různé podoby. Fotografie může sloužit k demonstraci myšlenky nebo aktu mimo objektiv, spadají sem například snímky Mileny Dopitové. Jiným příkladem je softwarová manipulace digitální fotografie. Zástupci tohoto přístupu jsou Jiří David a Adéla Matasová. 

"Fotografie Jiřího Davida z cyklu Bez soucitu z let 2001–2002 dnes mohou působit jako anachronismus. Nacházíme se ve fázi, kdy úpravu vyfotografovaných obličejů provádějí aplikace v mobilních telefonech. Digitální manipulace fotografie je dnes běžně užívaným nástrojem, například i politické propagandy Donalda Trumpa nebo Kim Čong-una," vysvětlil Michna.

Dalšími přístupy jsou intermediální pronikání a experimentování s fotografií, s čímž ve své tvorbě pracuje například Jiří Šigut. "Přírodu nechává působit na povrch fotosenzitivního papíru. Na něm se zaznamenávají různé jevy – dopadající listí, pohyb trávy, přeliv vody a podobně. Alena Kotzmannová pak experimentuje s materiálními přesahy. Už na konci 90. let fotografie tiskla na velkoformátová plátna a následně je adjustovala do průhledných plastových obalů. Přesun od fotografie k instalaci pak můžeme na výstavě spatřit také u Jiřího Thýna," uzavřel Michna.

Výstavu doprovázejí komentované prohlídky s kurátorem 1. a 29. listopadu v 17 hodin. Nutná je rezervace předem na www.gvuo.cz. V Domě umění, GVUO jsou nyní k vidění také výstavy HIDDEN / Zvířata v antropocénu nebo třeba  Přirození (1989–1992) / Ostravští divocí, o kterých jsme na těchto stránkách také informovali.

Další podrobnosti najdete na stránkách galeriie.

(hav s využitím tiskové zprávy, foto Martina Straky z vernisáže: facebook.com/gvuostrava)

Příbuzné články