Inovační tempo se zrychluje

Daniel Morys je od roku 2016 ředitelem Dopravního podniku Ostrava (DPO). I když se narodil ve Frýdku‑Místku, v Ostravě pracuje již od svých středoškolských studií na obchodní akademii. Inženýrský titul získal po dokončení Slezské univerzity v Opavě. Vzdělání si také rozšířil studiem, MBA a intenzivními kurzy Business English v Londýně. „Když se vrátíte ze zahraničí, kde načerpáte nové poznatky, pak se začnete dívat na věci úplně jinak.“ říká pan Morys o svých dojmech z ciziny. Využívá hromadnou dopravu během schůzek, protože je nejlepší mít vlastní zkušenost. Ve svém volnu chodí na procházky do přírody, rád se dobře nají a užívá si dlouhý spánek.

Jste rodilý Ostravák?

Jsem srdcem i duší Ostravák, protože zde mnoho let pracuji. Narodil jsem se ve Frýdku‑Místku a jsem spjatý s rodnou vsí Palkovice. Studoval jsem v Karviné Obchodně‑podnikatelskou fakultu a už jako student na univerzitě jsem podnikal a spolupracoval s firmami, které měly sídlo v Ostravě.

Kdybyste se mohl charakterizovat, jaké aspekty byste vyjmenoval?

Nerad se hodnotím, člověk sám sebe vidí jinak než ostatní. Kolegové mi říkají, že mám otevřenou mysl. Míval jsem přezdívku Generátor, což značí, že jsem stále kreativní. Věřím v to, že je třeba se postarat o své lidi, a ti se pak lépe starají o zákazníky. Dohromady to pak funguje daleko lépe. Hnacím motorem je znát potřeby pracovníků, skloubit je se silnými stránkami firmy a snažit se vše propojit. Schopnost vidět a vědět, co lidé chtějí a dát jim to. Myslím si, že to mě charakterizuje jako takového.

Jaké silné a slabé stránky ve své profesi nacházíte?

Žena mi říká, že jsem bordelář a já to ještě rozšiřuji „navíc s pedantskými sklony“. Snažím se mít co nejméně papírů na stole. Silnou stránkou je to, že mám rád lidi a těší mě s nimi pracovat. Myslím si, že mám i dost trpělivosti, protože každý člověk je jiný. Zapojuji je do rolí a práce, která je baví. Tím se ukazují jejich silné vlastnosti. Mou slabou stránkou je to, že nerad kontroluji, i když je to někdy potřeba.

Jaké inovační prvky jste zavedl v DPO?

Docela nerad inovační prvky spojuji se sebou. Jsem pouze představitelem našeho týmu a inovace vyplývají z celého dopravního podniku. Zavedli jsme bezkontaktní placení kartou, jezdíme rychlostí 80 km v hodině, máme moderní vozový park a zaměřujeme se hlavně na ekologii. Když jsem v roce 2016 nastoupil do funkce, žádné vozidlo nebylo klimatizované. Do konce roku je v plánu rozšířit klimatizace do téměř poloviny vozidel. Lidé hojně využívají aplikace, přes internet lze koupit jízdenky a nahrát je na bankovní karty. Zrychluje se inovační tempo, které ovlivňují lidé, kteří přicházejí s nápady.

Jaké jsou pracovní vize pro následující období? 

Chceme dotáhnout do větší dokonalosti, co jsme již zavedli. Snažíme se vybudovat stoprocentně ekologický vozový park, budujeme tzv. zelené tratě. Budeme klimatizovat všechny vozy a opatříme je výborným Wi‑Fi signálem. Modernizujeme zastávky, mj. LCD tabulemi. Velkým tématem je pro nás bezpečnost.

Stál jste u zrodu Elit klubu České manažerské asociace Moravskoslezského kraje. Co to pro vás znamená a proč je důležitý?

Člověk by měl sdílet své zkušenosti s ostatními a vzájemně se jeden od druhého učit. Moje učenlivost a zvídavost byla motivem, proč se potkávat s kolegy z jiných velkých společností. Poslouchám jejich příběhy a zajímají mě. Zmínil bych jméno Adama Lišky, který je hlavním hybatelem založení klubu. Organizuje setkávání manažerů jednotlivých firem. Dalším významným členem je Kateřina Kupková, která je ředitelkou firmy Lenzing Biocel Paskov. Miloslav Cváček je majitelem strojírenského komplexu CEO, který se dobře rozvíjí. Do jmenované skupiny patří také manažer roku 2020 Norbert Schellong, ředitel nemocnice v Havířově.

Využíváte hromadnou dopravu v Ostravě?

Do práce jezdím autem, protože bydlím na horách. Na pracovní schůzky využívám místní dopravu. Jezdíme i s celým představenstvem v rámci kontrolních i mimopracovních aktivit. Nejlepší je pro mě vlastní zkušenost. Nejoblíbenější linkou je tramvaj číslo osm, která je rychlou spojkou mezi centrem a Porubou.

Dá se kvalitou práce srovnat hromadná doprava v Ostravě a Praze? V čem je jiná?

Potkávám se s kolegy z ostatních měst. Srovnání mám, ale každý dopravní podnik je jiný. Vzájemně se i spolu radíme, protože některé činnosti jsou podobné. Například se jedná o legislativu, technické zázemí a práci s lidmi. Co ale funguje v Praze, nefunguje v Ostravě. Není dobré srovnávat města, protože každé má jinou konstituci, demografii i historii.

Jaké poznatky jste načerpal během studia a pobytu ve Velké Británii?

Studoval jsem v Londýně Business English v rámci kombinovaného studia. Potkal jsem zajímavé lidi z celého světa, a tím jsem zjistil, že České republika není pupek světa. Když se vrátíte z cizí země domů, začnete se na věci dívat jinýma očima a rozšíříte si úhel pohledu. Se svými spolužáky jsem si hodně povídal a uvědomil jsem si, že se v mnoha jiných zemích mají lidé daleko hůř než my. Nemusíme nutně vymyslet nový systém. Stačí se jen podívat, jak situaci vyřešili jinde. V zahraničí nacházíme inspirace.

Kdy jste začal nabývat dojmu, že byste se mohl prosadit na manažerském poli?

Byl to určitě instinkt. Pravděpodobně od dětství, kdy jsem byl zvolen předsedou třídy. Rozhodně to také souvisí s odvahou se pustit do něčeho nového, neprobádaného a převzít zodpovědnost za své nápady a skutky. Také moje máma mě vychovávala ke spolehlivosti a zodpovědnosti.

Máte nějaký životní vzor?

Učím se od každého člověka, kterého potkám. Každý jednotlivec je úžasný. Nejvíce mě baví filozofie Tomáše Bati. Mohu doporučit jeho knihu Úvahy a projevy. Jinak kanadský klinický psycholog a filozof Jordan Peterson je také zajímavá osobnost. Svým liberálním způsobem inspiruje řadu manažerů.

Do jaké míry se daří vašim zaměstnancům plnit priority - laskavost a spolehlivost?

Hlavu si lámeme každý rok, protože tuto otázku mohou zodpovědět pouze cestující. Učinili jsme jeden rázný krok k tomu, že na výplatní pásce mají zaměstnanci napsáno, že za svou mzdu vděčí cestujícím. Je to kompasem každého našeho pracovníka. Hodnocení zákaznické spokojenosti každoročně uveřejňujeme.

Kdy a jak relaxujete?

Nejraději mám dlouhý spánek, který si vychutnávám. Krásným odpočinkem je jídlo, na které si udělám čas. Dále jsou to procházky v přírodě s dětmi a psy nebo práce na mé zahradě.

Autor: Lada Kutějová

Příbuzné články