Lidé vodíkovým motorům nevěřili

Martin Bužek je podnikatel, který se již mnoho let věnuje dekarbonizaci motorů a zlepšení palivové směsi přídavkem vodíku. Vyzkoušel několik zaměstnání, jako například obchodní zástupce ve firmě Coca‑cola nebo operátor ve Vodafonu. Díky zkušenostem z USA a Kanady se rozhodl splnit svůj podnikatelský záměr. „V roce 2008 jsem začal vyvíjet a testovat vodíkové technologie na vozech se spalovacími motory a následně založil firmu, která se věnuje úpravám všech druhů motorů, stavebních strojů, nákladních a speciálních automobilů.“ říká Martin Bužek, který odjel do Afriky, aby pomohl projektu Tatra kolem světa 2 upravit jejich motor.

Jakou školu jste studoval před tím, než jste začal pracovat?

Vyučil jsem se strojařem s maturitou ve Válcovnách plechu ve Frýdku‑Místku, kde jsem žil. Můj děda pracoval ve stejné firmě a otec tam byl učitelem praktických předmětů, takže jsem měl k tomu místu rodinné vazby. Viděl jsem provoz a v létě dělával brigády jako student.

Pamatujete si na své první zaměstnání?

Po maturitě jsem nastoupil do firmy Coca‑cola jako obchodní zástupce, kde jsem zůstal jeden rok. Pak přišly pracovní nabídky dalších obchodních firem. Bohužel jsem také brzy pracovní úvazek ukončil. Táhlo mě to do světa již od ranného mládí. Zajímal mě život v zahraničí. Byl jsem svobodný a rozhodl jsem poznat USA a později i Kanadu.

Čemu jste se za velkou louži věnoval?

Odletěl jsem do USA v roce 1999, kde jsem manuálně pracoval na střechách po dobu jednoho roku. V roce 2000 jsem se vrátil do Česka a přečetl jsem si inzerát, ve kterém firma Oscar, posléze Vodafone, nabízela volná místa na pozici operátora. Zúčastnil jsem se konkurzu a vypracoval jsem se až na vedoucího prodejny. Mezitím jsem si vzal roční neplacené volno a odcestoval jsem do Kanady na studium angličtiny. V kanadském Vancouveru jsem také poznával nové kultury a lidi, kteří mi otevřeli další obzory. Byl jsem tam moc spokojený. Nemám rád stereotyp. Po návratu jsem stále ještě pokračoval ve Vodafonu. Myšlenkově jsem se dostal na pomyslnou křižovatku a uvažoval jsem, kam půjdu dál. Cestování po světě mi však dalo odvahu nebát se zkoušet nové věci.

O jakých záměrech jste přemýšlel?

O vylepšení motorů v autech. Nejprve jsem si koupil Tatru pro stavební účely. Spolupracoval jsem s několika stavebními firmami a postupně si zvykal na manuální činnost a odpočinek od „manažerských“ prací obchodních firem. Činnost jsem vykonával dva roky a ve volných chvílích jsem na zahraničních serverech studoval nové technologie získávání energie z vody a snažil se získat co nejvíce informací o dané problematice. Jednalo se pro mne o naprosto nové věci, které mne zajímaly už jen tím, že se jedná o techniku, která mě prostě baví…Tím, že lidé v mém okolí této technologii moc nevěřili, mě posouvali dopředu a já pracoval na tomto projektu tisíce hodin. Věděl jsem, že to je přesně věc, kterou mám dělat a pokračovat v ní.

Jak firma vznikla?

Nejprve se zrodily internetové stránky, které nabízely produkty v podobě vodíkových generátorů. Byly to části, které dohromady tvořily celek. Účinnost se testovala během jízdy. Byla to dlouhodobá výzkumná záležitost. Postupem času jsem si vybudoval jméno a zákazníky. Začátky byly moc těžké. Na vše jsem byl sám a musel si přivydělávat další prací. Nakonec vznikla firma na zlepšování ekologických parametrů motorů.

Kdo dnes patří k vašim nejlepším zákazníkům?

 Z velkých firem je to například firma Euromaster Kolín, Kalt pneu, v Ostravě je to majitel firmy LIBROS, ale také například i starosta obce Chrást, kde jsem upravil hasičský speciál LIAZ. Mám radost, že jsem je svou prací přesvědčil a oni mi dnes pomáhají tím, že o mně pozitivně mluví. Mnoho řidičů, kteří s námi upravenými motory každý den jezdí, nás doporučují dále.

Podporuje vás rodina ve vašem podnikání?

Na začátku mi bylo doma doporučeno, abych si našel pořádnou práci. Ale myslím, že jsem vizionář, tak jsem si věřil a cítil jsem, že můj podnikatelský záměr bude úspěšný. Díky otci jsem mohl využít stroje, které ve škole byly. Na nich jsem měřil a vyvíjel nové technologie. Zlomovou situací byl prodej mého vlastního bytu, protože jsem potřeboval peníze ke svému účelu. V té době jsem měl těhotnou manželku a tak rodina moje rozhodnutí nechápala. Věděl jsem ale, že pokud to neudělám, pak nikdy moje firma nevznikne. Vše mohlo vzniknout jen díky podpoře mé ženy.

Jak lze jednoduše popsat fungování upraveného motoru?

Náš systém funguje tak, že obohacuje palivovou směs o vodík a kyslík, které zároveň vyrábí. Upravujeme konvenční automobily na naftu, benzín, LPG i CNG. Vodík se získává z vody a jediné, co vezete v kufru, je nádoba s vodou. Energie je schovaná ve vodě. Auto se rozjede, systém se nastartuje a emise se sníží až o 99 procent. Motor má čistší provoz, delší životnost, nižší spotřebu paliva, vyšší výkon, akceleraci a klidnější chod. Je to vlastně hybrid, ovšem za zlomek ceny.

Mohl byste něco říct o spolupráci s komerčním projektem Tatra kolem světa 2?

Oslovil jsem vedoucího projektu pana Marka Havlíčka, který souhlasil s namontováním motoru do Tatry. Během času, kdy výprava byla na cestách, jsme vyvinuli opět kvalitnější systém a ten jsme pak v Africe zabudovali. Strávil jsem s nimi týden a potkal jsem se tam s panem Synkem, který se účastnil Tatry kolem světa před třiceti lety. Ještě než vyjeli na svojí první výpravu, přijeli do Ostravy, kde si v LIBROSU vyzkoušeli smykovou dráhu auta. Zjistili si, jak se Tatra chová v extrémní situaci

Sníte ještě o jiném podnikání?

Rád bych pokračoval ve své činnosti. Jsem spokojený, že mohu pomáhat ekologii. Potkávám při tom velmi zajímavé lidi.

Jak trávíte volné chvíle?

Poslouchám angličtinu, kterou se domluvím. Jezdím na kole a chodím po horách, kde si psychicky odpočinu. Od mládí se věnuji motokrosovým motorkám. V minulosti jsem dokonce závodil. Znal jsem se s Oldřichem Bražinou, který jezdil Dakar. Dále pak Martinem Volným, vícenásobným mistrem České a Slovenské Republiky.

Na závěr, co vám dělá největší radost?

Kromě rodiny a vysmátých dětí to jsou kamarádi, se kterými vyrazím na motorkářskou akci. Dokázal jsem realizovat svůj sen. Dělám technologie, které ukazují směr a budoucnost, které nabízejí mnohem více. Dokazuji, že fungují a dělají svět čistší.

Autor: Lada Kutějová

Příbuzné články